Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

vinter frisk Vardagspuls Bild: Johnér

5 tips som tar dig genom de mörka vintermånaderna

Håll dig frisk i vinter med dessa enkla knep

Mår du också dåligt av att tänka på de mörka vintermånaderna som ligger framför oss? Kanske är det dags för nya vanor! Det finns massor av saker du kan göra för att hålla dig lite piggare och gladare.

Publicerad 2015-11-05 | Senast ändrad 2017-11-20 | Vardagspuls

1. Boosta immunförsvaret

Rinnande näsor och långdragna förkylningar riskerar att göra vintern svårare än den faktiskt behöver vara. Ett starkt immunförsvar gör att du har större chans att hålla dig frisk – och du kan faktiskt påverka ditt immunförsvar på flera sätt. Rör på dig regelbundet, ät mer frukt och grönt och krydda din mat rikligt med ingefära och gurkmeja.

2. Hitta solen

Har du inte råd eller tid att åka till Karibien..? Då får du hålla tillgodo med de få soltimmar vi får här på våra nordliga breddgrader. När du är ute i solen bildas D-vitamin i huden. Möjligen är det också så att hormonet melatonin, som styr vår dygnsrytm, spelar en central roll vid depressioner som kommer under hösten och vintern. Melatonin är hjärnans sömnmedel som produceras nattetid och när vi annars befinner oss tillräckligt länge i mörker. Dagtid avbryts bildandet av melatonin när en tillräckligt stor ljusmängd når ögats näthinna.

Gör det därför till en vana att få minst 20 solminuter per dag – det kan göra stor skillnad för din hälsa och ditt välmående. Undvik att använda solglasögon. Ta rast och gå utomhus, promenera till jobbet och ta till vara på helgerna. Om du inte hinner i väg på någon utflykt, sätt dig på balkongen, uteplatsen eller favoritbänken ens stund.

3. Anpassa kosten

Mörkret är din fiende under vinterhalvåret. Bristen på sol gör att du riskerar att drabbas av D-vitaminbrist. Vilken tur då att du kan hitta vitaminet i mat! Fet fisk som lax, sill, makrill är bra källor. Många mejeriprodukter, som lätt- och mellanmjölk, margarin och matfettsblandningar, berikas med vitamin D. Även ägg och kött innehåller en del vitamin D. Men eftersom det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med vitaminet via maten kan det vara bra att äta tillskott av D-vitamin under de mörkaste månaderna.

Det är också viktigt att du ökar ditt intag av vitamin C under vintern för att hålla igång immunförsvaret. Du hittar mycket C-vitamin i till exempel nypon, bär (särskilt svarta vinbär), paprika, jordgubbar, apelsin, nässlor, olika typer av kål, spenat och guava. Även zink kan boosta ditt immunförsvar. Det hittar du i bland annat fisk, skaldjur och pumpakärnor.

4. Gå utomhus

Många känner en extrem trötthet under vinterhalvåret. Det är ett tecken på att du rör dig för lite – inte för mycket. Förkylningarna ökar också eftersom vi spenderar mer tid inomhus där smittorna enklare sprids. Så klä dig ordenligt och ge dig ut i vintern! Ta en kort promenad varje dag, gärna medan det fortfarade är ljust ute (se punkt 2), eller försök hitta din vintersport.

5. ...men håll dig varm

Det här kan låta självklart (och är det också). Du blir inte sjuk av kylan, däremot kan ditt immunförsvar försvagas av att du är frusen. Klä dig därför ordentligt med en varm tröja, halsduk, handskar och mössa så är chansen att du håller dig frisk större – trots att temperaturen kryper långt under nollstrecket. Det är mycket bättre än att kura inomhus hela vintern (se föregående punkt...).