Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

När du tillagar grönsaker gör det då gärna genom att ångkoka dem Bild: Mostphotos

Så tillagar du grönsaker utan att näringen går förlorad

Experten: ”Mikrovågsugnen har ett oförtjänt dåligt rykte”

Du fyller hela kastrullen med vatten, häller i grönsakerna och slår på plattan. Men se upp! Mycket av näringen kan faktiskt gå förlorad om du kokar dina grönsaker på fel sätt. Vardagspuls reder med hjälp av nutritionisten Irene Mattisson ut hur du ska göra.

Publicerad 2017-08-17 | Vardagspuls

Det är lätt att glömma att för hög värme, för lång koktid och för mycket vatten faktiskt kan medföra att viktiga vitaminer i grönsakerna går förlorade när de tillagas.

– Det allra viktigaste är att ha väldigt lite vatten när du tillagar grönsaker på spisen, knappt så att vattnet täcker grönsakerna. Ångning är den mest skonsamma metoden då man lägger grönsakerna i ett ångkokningsinsats men även mikrougnstillagning är väldigt bra. Mikrovågsugnen har fått ett oförtjänt dåligt rykte. De studier som finns visar inte att den påverkat näringsinnehållet negativt, säger Irene Mattisson, risk- och nyttovärderare och nutritionist på Livsmedelsverket.

Så vet du vilken måltid det var som gav dig IBS-besvär

– Ett annat tips är att tillaga grönsakerna så nära inpå de ska avnjutas som möjligt för att undvika värmehållning. Vissa vitaminer är mer känsliga för syre. C-vitamin till exempel bryts snabbt ner av syret i luften, så även när du finfördelar råa grönsaker i exempelvis en sallad minskar halten C-vitamin, fortsätter Irene Mattisson.

Frysta grönsaker och näring

Du har säkert undrat om grönsaker som fryses ned förlorar sin näring och svaret är ja – det kan faktiskt hända.

– En studie visar att folat, som finns i bland annat potatis, kålrot och rotselleri, sjunker under frysförvaring, mest om livsmedlet är finfördelat. Däremot var nivåerna av C-vitamin något högre i frysta livsmedel jämfört med om de legat i kyl. Det gällde då blåbär, majs och gröna bönor. Det skonsammaste är snabb infrysning och jämn temperatur i frysen, säger Irene Mattisson. 

Gör så här med kött

När det kommer till tillagning av kött finns det också en del att tänka på menar Irene Mattisson.

– De B-vitaminer som finns i fläskkött kan förstöras när man steker det på spis eller tillagar i ugn. Köttet ska vara genomstekt men det är viktigt att inte överlaga eller steka det för hårt. B-vitamin är även känsligt för värmehållning vilket medför att köttet bör serveras med en gång när det är tillagat, säger Irene Mattisson.

Tyckte du om den här artikeln? Då föreslår vi att du prenumerera på vårt nyhetsbrev – helt gratis! Börja prenumerera här

Fler snabba tips!

  • Lite vatten, så kort tid och så låg temperatur som möjligt är viktigt oavsett vilken tillagningsmetod som kokning, stekning, mikrovågsugnstillagning eller ugnsbakning man använder till grönsakerna. Detta gäller även andra livsmedel.
  • Häll i grönsakerna i redan kokande vatten, då förstörs de enzymer som bryter ner vitaminer, potatis exempelvis behåller mer av sin C-vitamin.
  • Om du värmer tomater, spenat och morötter innan de äts så blir det lättare för din kropp att ta upp dessas antioxidanter.
  • Tänk på att C-vitamin kommer i många grönsaker som går att äta råa, vitkål till exempel.