Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Jobba mer med mättnadskänslan för att undvika att ta för många portioner Bild:

Dietisten: Så undviker du att ta en portion till

5 tips som kommer att göra dig behagligt mätt

Äter du så mycket att du ofta blir proppmätt? Då kan det vara dags att börja jobba lite med mättnadskänslan. Men hur? Dietisten Jeanette Steijer reder ut.

Publicerad 2016-11-29 | Jeanette Steijer

Jag har tidigare skrivit om hunger och sug och tänkte idag belysa en annan känsla som kanske inte är lika stark eller i alla fall inte kommer med samma genomslagskraft som vare sig hunger eller sug nämligen mättnad. Har man tankar om att man behöver äta mindre så kan det vara en bra idé att jobba lite med mättnadskänslan och därmed få till ett lite mer medvetet ätande.

Vad är en bra portion just för dig? Svaret på den frågan är förstås att det är individuellt. För att du ska hitta vad som är en lagom portion för just dig kan vi titta närmare på det här med att känna sig mätt. Låt oss göra som många japaner som äter sig 70 procent mätta. En märklig siffra kan tyckas, och inte helt lätt att veta vad det egentligen innebär att känna sig mätt till sjuttio procent.

Känn efter innan du tar en portion till

Om du upplever paltkoma eller att magen känns som at den står ut i alla hörn efter måltiden har du ätit för mycket. Samtidigt ska du inte vara hungrig efter att maten är uppäten. Att hitta känslan av nöjd och behagligt “icke-hungrig” är en bra start. För att kunna hinna känna den känslan kan du fundera på din äthastighet. Det tar nämligen cirka 20 minuter för magen att signalera mättnad till hjärnan. Genom att antingen äta långsamt eller lägga upp en mindre portion kan du lättare vänta in mättnadskänslan som kommer smygande. Så innan du eventuellt tar om av maten ska du ha hunnit känna hur mätt du är efter första portionen.

Så blir du behagligt mätt

  1. Tugga maten ordentligt.
  2. Lägg ner besticken mellan tuggorna.
  3. Använd mindre tallrik och lägg upp maten på.
  4. Luta dig tillbaka en stund efter första portionen och låt maten sjunka ner lite.
  5. Smak, njut och ha uppmärksamhet på det du äter istället för på tv:n eller datorn.

Må gott!