Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Dietisten reder ut de klassiska restaurangfällorna på krogen Bild: Johnér och Pixabay

Så undviker du matfällorna på restaurangen

”Be om en doggybag innan maten kommer in"

Visst är det härligt att då och då gå ut och äta på restaurang. Men mindre härligt är det kanske att faktiskt inte veta exakt vad man stoppar i sig, i alla fall om man vill hålla sig i form och undvika det där som inte alltid är så bra för kroppen. Här går Vardagspuls dietist Jeanette Steijer igenom de vanligaste matfällorna på krogen.

Publicerad 2016-06-02 | Senast ändrad 2018-04-26 | Vardagspuls

Du är på restaurang, känner dig hungrig och sitter där med menyn framför dig. Men hur ska du egentligen tänka kring valet av mat om du samtidigt inte vill riskera att få i dig allt för mycket onyttigheter eller bli obehagligt mätt? Dietisten Jeanette Steijer menar att ju renare och enklare tillagad maten på tallriken är desto bättre.

– För mycket såser och olika tillbehör kan vara en fälla. Det allra bästa är när det är lätt att se vad som verkligen ligger där på tallriken. Till exempel en fiskfilé eller en köttbit, grönsaker och några potatisar som inte är dränkta i sås, säger Jeanette Steijer.

Pommes kan bytas ut mot grönsaker

Jeanette Steijer menar att det alltid är bra att tänka till redan lite innan man bestämmer sig för vilken restaurang man ska besöka.

– Om man har för avsikt att gå ned i vikt eller hålla formen bör man inte välja ett ställe där man vet med sig att portionerna är stora som på snabbmatsrestauranger till exempel. Några tips är att be om grönsaker istället för pommes frites, be om att få såsen vid sidan av och om en doggybag redan innan maten kommer in. Portionerna är ofta stora även på restauranger där maten är hälsosam men med en doggybag riskerar man inte att äta för mycket och därmed drabbas av övermättnadskänsla, säger Jeanette Steijer.

”Vi vet inte vad vi får i oss”

Men det är inte bara på kvällen vi har för vana att då och då gå på restaurang. Många av oss käkar lunch ute men även då gäller det att tänka till menar Jeanette Steijer.

– Det är samma sak här. När vi går på lunchrestaurang har vi inte heller koll på vad vi får i oss, hur mycket fett det är i maten eller hur den har tillagats. Har den stekts i olja eller smör? Även lunchrestauranger har en tendens att servera alldeles för stora portioner. Många av oss har det i oss från när vi var små att vi ska äta upp det som ligger på tallriken men den regeln gäller inte längre nu när vi har mat i överflöd. Människans mättnadskänsla är inte är fullt så utvecklad vilket har med överlevnadsinstinkt att göra, säger Jeanette Steijer.

Hon fortsätter:

– Det kanske inte alltid går att välja när man är ute och äter men försök tänk: halva tallriken grönsaker, andra halvan mat.

Lunchsalladen kan vara en fälla

Den klassiska lunchsalladen är inte alltid heller en hit ur ett hälso– och viktperspektiv menar Jeanette Steijer.

– Om salladen bara innehåller lite isbergssallad med majskorn, gurka och tomater som toppas med fetaost, brödkrutonger och Rhode Island–dressing så ger den mycket energi men däremot lite näring och du blir snabbt hungrig igen.

Lev nyttigare med mindful eating

Psst kom ihåg! Att då och då unna sig att gå på restaurang är del av livets goda, fina stunder. Tipsen ovan riktar sig främst till dig som kanske är ute och äter ofta och som känner att du vill ha lite extra koll på vad du får i dig. Sunt förnuft är det som gäller. Man måste med andra ord inte nödvändigtvis välja bort pommes frites för grönsakerna.

Dietistens restaurangtips

  • Många restauranger serverar väldigt stora portioner. Be om att få en doggybag innan du börjar äta för att på så vis undvika att bli obehagligt mätt alternativt be om lite mindre mat.
  • Välj en restaurang där du vet att det serveras mat som är gjord på bra råvaror.
  • Om du vill gå ner i vikt, undvik mat med mycket kolhydrater så som pasta, nudlar, pommes, pizzabröd, hamburgerbröd och satsa på proteiner som till exempel fisk, kött, kyckling. Hamburgare till exempel går alldeles utmärkt att äta utan bröd.
  • Ibland är det lätt att lura sig själv och tro att vissa rätter går att äta i överflöd. Även om det är nyttiga saker man äter så kan det bli för mycket energi om portionerna hela tiden är för stora. En del vegetariska rätter som serveras på restaurang innehåller väldigt mycket kalorier eftersom man ersätter proteiner med ost, nötter och fett för att det ska smaka bra.

Källa: Jeanette Steijer