Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Grekisk sallad Bild: Mostphotos

Så undviker du uppblåst mage på semestern

Här är maten du ska undvika – och välja istället

Uppblåst mage är aldrig roligt, framför allt inte när du är på semester. Vare sig om du ligger på stranden i bikini eller promenerar runt i en ny stad så är det besvärande. Här kommer några tips på maten du kan försöka undvika – och vad du kan ersätta den med.

Publicerad 2017-07-03 | Senast ändrad 2018-06-25 | Vardagspuls

God mat och att unna sig det där lilla extra är något som de flesta kopplar ihop med semestern. Kanske besöker du ett annat land eller ändrar dina matvanor på något annat sätt. Då kan det vara lätt för magen att spåra ur och bli uppblåst. Det kan vara svårt att veta exakt vad det är som gör att du känner dig uppblåst men här är några saker du kan testa att byta ut! 

Kiwi istället för vattenmelon

De flesta som lider av IBS vet att sommarfavoriten vattenmelon kan ställa till det rejält för magen. Även för dig som inte har IBS kan det vara jobbigt eftersom vattenmelon innehåller mycket fruktos. Byt ut vattenmelonen mot kiwi. Forskning visar att kiwi innehåller ett enzym som hjälper till att förebygga uppblåst mage. 

Var försiktig med bubblet

Visst är det gott med kolsyrat vatten till sommarlunchen, men även det kan ställa till det för magen. Du känner säkert igen dig i att du blir lite ”rapig” efter att ha druckit bubblande vatten och det kan även göra magen uppblåst. Drick istället vanligt vatten eller om du tycker det är tråkigt: smaksätt det med naturliga råvaror! Några förslag kan vara: gurka och mynta, hallon och jordgubbar eller klassikern citron och lime.

Grekisk sallad istället för bönor

Om du inte är en person som äter mycket bönor kan en bönsallad göra magen riktigt irriterad – så var försiktig. På grund av sitt höga innehåll av fibrer kan de bilda mycket gas. Istället för bönsallad kan du välja en grekisk sallad med mycket gurka, tomat och oliver.

Inte för mycket rött kött

Hos de allra flesta går grillen på högvarv under sommaren och det är lätt att det blir lite för mycket av det goda. För mycket rött kött är inte bra för dig av flera anledningar, men processat kött som till exempel varm korv kan göra dig uppblåst på grund av att det ofta är mycket natrium i dem. Testa istället att grilla fisk eller grönsaker. 

Källa: Prevention