Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

järnbrist trötthet Bild: Johnér Bildbyrå

Helt slut? Din trötthet kan vara järnbrist

Så får du hjälp – och så maxar du kosten

Är energin alldeles bortblåst? Det kan bero på järnbrist, som är allra vanligast bland kvinnor.
Det är dags att få järnkoll på det viktiga mineralet.

Publicerad 2015-04-14 | Senast ändrad 2017-01-16 | Vardagspuls

Lider du av håglöshet, brist på energi och blir trött av minsta lilla? Många olika saker kan orsaka brist på järn, till exempel kraftig menstruation, olika tarmåkommor (exempelvis glutenintolerans) eller graviditet. Långvarig järnbrist kan leda till järnbristanemi, en typ av blodbrist. Vanliga tecken på brist av det viktiga mineralet är:

1. Trötthet - järnet behövs i kroppen för att skapa hemoglobin – ett protein som finns i röda blodkroppar med uppgiften att transportera syre. Har du brist på röda blodkroppar så dalar energin. Det medför även huvudvärk och öronsus.
2. Blek hy - en järnbrist får din hy att se extra livlös ut. Det beror på att blodcirkulationen påverkas.
3. Röd eller rosa urin - om du äter rödbetor och sedan märker att urinen blir rödaktig så kan det bero på järnbrist.
4. Andfåddhet och hjärtklappning - blir du mer ansträngd i exempelvis trappor än tidigare? En järnbrist gör det svårare för kroppen att tillgodogöra sig syre, det gör dig mer andfådd än du vanligtvis blir.
5. Svårt att koncentrera dig - järnbristen påverkar kroppens signalsubstanser. Det gör att du får svårare att koncentrera dig. Det kan även göra det svårare att somna in.
6. Sköra naglar - ett vanligt tecken på bristen på mineralet i kroppen.
7. Ofta sjuk - immunförsvaret påverkas negativt och du har mindre motståndskraft.

Misstänker du järnbrist ska du börja med att uppsöka läkare. Ett blodprov hos doktorn mäter Hb-värdet (hemoglobin). Det knepiga är att den normala nivån är individuell och kan ibland behöva följas upp över tid för att förändringar ska konstateras. Vid trötthetssymtom ska också ferritinvärdet, som mäter kroppens järnförråd, kollas med ett blodprov. Konstaterad järnbrist behandlas med medicin, i första hand järntabletter. Om man inte tål järntabletter kan man få dropp eller sprutor som innehåller järn.

Förebygg med rätt mat

Det bästa sättet att förebygga järnbrist är att se till att kosten innehåller det viktiga mineralet.

Järnrika listan:

* Kött från vilt, nöt, lamm, gris.
* Blodpudding, paltbröd och lever.
* Fisk och skaldjur (ex räkor, musslor).
* Leverpastej.
* Äggula.
* Vetekli, vetegroddar.
* Torrjäst.
* Bönor, kikärtor, ärtor och linser
* Broccoli, brysselkål och fänkål.
* Gröna bladgrönsaker som spenat och nässlor.
* Järnberikade produkter som t ex flingor, juice, müslibars och messmör.
* Chiafrön. 
* Pumpa- och squashfrön.
* Sesamfrön.
* Mörk choklad.
* Torkade aprikoser.

Du kan också hjälpa kroppen att ta upp järn, eftersom järnupptaget stimuleras av vitamin C. Det gör du genom att äta C-vitaminrika grönsaker till maten eller dricka C-vitaminrika drycker till måltiden. Även kött och fisk gör det lättare att ta upp det järn som finns i grönsaker och frön. En sallad på spenat, bönor, gul paprika och pumpafrön är alltså bra att äta till köttet eller fisken. Ett smart knep att få i sig mer järn är också att tillaga maten i en gjutjärnsgryta liksom att välja en C-vitaminrik dryck (exempelvis juice) till den järnrika maträtten.
Kaffe, te, vissa örtteer och vin påverkar järnupptaget negativt, så det är bättre att dricka det mellan måltiderna. Även höga intag av kalcium, fytinsyra (som finns i fullkorn) och kostfiber har betydelse.

Så mycket järn behöver vi varje dag:

* Kvinnor i fertil ålder: 15 milligram 
* Ammande kvinnor: 15 milligram
* Kvinnor i icke-fertil ålder: 9 milligram
* Män: 9 milligram
* Barn: 8-11 milligram

Källa: Vårdguiden, MåBra, Läkartidningen, Netdoktor, Livsmedelsverket