Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Det du åt för flera timmar sedan kan vara det som orsakar dina IBS-besvär Bild: Mostphotos

Så vet du vilken måltid som ger dig IBS-besvär

Det du åt tidigare under dagen kan vara boven i dramat

Du äter något och strax därpå börjar magen att bullra och ha sig. Men var det verkligen det du åt nyss som ställer till problem för dig? Nej, oftast inte. För att förstå vad som orsakar dina besvär måste du gå längre tillbaka i tiden skriver Vardagspuls dietist Jeanette Steijer.

Publicerad 2017-06-27 | Senast ändrad 2018-06-29 | Jeanette Steijer

Många människor har en krånglig mage och cirka 15-20 procent av befolkningen lider av IBS, en mag-tarmåkomma som ger magont, uppblåsthet och avföringsrubbningar. Problemen visar sig ofta i samband med måltiderna vilket ofta leder till att man drar slutsatsen att det man just åt inte var bra, men riktigt så enkelt är det inte. Det kan faktiskt vara så att det du åt för flera måltider sedan kan vara det som spökar.

Tarmsystemet är nämligen komplext uppbyggt, både vad gäller funktion och kommunikation. Maten landar ju som bekant i magsäcken där den sedan bearbetas i cirka fyra timmar beroende på vad man ätit. Flytande föda som mjölk och juice går snabbare, medan en måltid med grönsaker, kött och potatis tar betydligt längre tid. Sedan ska födan bearbetas i tarmarna och har ganska många timmar på sig innan resterna hamnar nere i tjocktarmen och det är nämligen ofta där som magproblemen uppstår.

Givetvis kan problem även uppstå i magsäcken. Har du exempelvis problem med halsbränna och det onda känns högt uppe i mellangärdet så är det förmodligen måltiden du just åt som känns – kanske var det för fett, för starkt eller helt enkelt att det blev för stor portion?

Vad åt du tidigare idag?

Men när det handlar om symtom vid IBS som kommer direkt efter måltid och gör att du känner dig uppblåst, gasig eller behöver springa på toaletten akut beror det vanligtvis på det du ätit 1-3 måltider bakåt i tiden. Det beror på att maten du just ätit puttar fram tarminnehållet från tidigare måltider och det är först när den når tjocktarmen som det blir problem. Det kan också vara så att reflexerna i tarmen är förstärkta så att de likt en jetmotor överreagerar vid intag av föda vilket visar sig i buller, obehag och akut behov av en toalett. En annan faktor är att magen också påverkas av stress vilket kan utlösa både smärta och behov av ett akut toalettbesök.

Besvärliga kolhydrater ger problem

I tjocktarmen sker många spännande saker, bland annat en viss jäsning av en del kolhydrater som bryts ner. Det har visat sig att en del av kolhydraterna är lite extra besvärliga när man har en känslig mage eller IBS. De kallas för FODMAP´s och har det gemensamt att de bildar gas när de bryts ner. De finns i en rad olika livsmedel som till exempel lök, vitlök, vete, råg, äpple, päron, jordärtskocka, sockerfritt tuggummi och svamp. Man är oftast olika känslig för olika grupper av FODMAP´s.

För att kunna avgöra vad som orsakar symtom vid IBS behöver du ha koll på:

  1. Vad du har ätit bakåt i tiden? För en matdagbok så blir det betydligt lättare.
  2. Vilken hastighet du har på din mage. Snabbare magar ger snabbare symtom och långsamma magar ger mer långdragna symtom.
  3. Analysera din stress. Analysera hur mycket stress du har i din vardag generellt och runt måltiderna speciellt.
  4. Få koll på FODMAP för att förstå vilka livsmedel som genererar symtom från tjocktarmen. Av de 25-30 livsmedel vi äter varje dag kanske det är 10 som är FODMAP´s. Ta hjälp av en dietist som är utbildad i kostbehandlingen.