Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

 

Funkar sömnappar? Sömnforskaren och hjärnan bakom en sömnapp diskuterar.

Sömnforskaren: ”Drick inte så mycket vatten på kvällen”

Hela chatten

”Jag brukar tänka att jag lagar köttfärssås för att kunna somna”. Tipsen för bättre sömn varierade i Vardagspuls sömn-chatt. Här svarar sömnforskaren Christian Benedict på tittarfrågor.

Publicerad 2015-11-20 | anna@vardagspuls.se

Cat: Ni frågade efter insomningstips... Jag brukar laga köttfärssås i tanken! Börjar med att skala lök och vitlök, tar fram matberedaren sätter ihop den i varje detalj, brukar somna innan jag får löken i stekpannan

18:07, 19 November 2015

Anna: Lägger mig på spikmattan i sängen när jag har svårt att varva ner eller somna. Vaknar lite lätt efter en timme och plockar bort den......somnar direkt igen. Funkar varje gång. ����

18:07, 19 November 2015

Vardagspuls: Har du svårt att sova? Ställ dina frågor till sömnforskaren Christian Benedict här!

18:07, 19 November 2015

Sonja: Har TVn på, det absolut bästa sömnmedlet. Min man kommer upp efter mig, då stänger han den efter ett tag ��

18:17, 19 November 2015

Sandra: Jag har väldigt svårt att sova sover ca 4 timmar per natt. Vad kan man göra för att få lättare att sova

Christian Benedict, sömnforskare: * röra sig 2-3 timmar innan du planerar att gå och lägga dig.
* undvika att dricka/äta koffein (finns tex i kaffe/cola/mörk choklad/grönt te) på kvällen
* ingen nightcap på kvällen, det försämrar sömnkvaliteten
* dimma ljuset i rummet 30-60 min innan du ska lägga dig
* drick ej för mycket vatten på kvällen
*slappna av mentalt, t ex med hjälp av att lyssna till en saga eller läsa en bok

Om inget hjälper PÅ LÅNGT SIKT dvs din sömn ej förbättras är det viktigt att du söker vård för att komma i kontakt med folk som kan genomföra en sömnutredning. De kan kolla om du har t ex sömnapné eller insomnia. Lycka till! Christian

18:21, 19 November 2015

Tina : Är det bra att ha en "fast" sovtid? Att man lägger sig en bestämd tid varje kväll?

Christian Benedict, sömnforskare: absolut, det är bra att ha en regelbundet sömn/vaken-cykel. Hälsningar, Christian

18:22, 19 November 2015

Gunilla: Hjälper det verkligen att räkna får? Eller var kommer det ifrån?

Christian Benedict, sömnforskare: Om du upplevar detta som hjälpsamt kan det absolut hjälpa just dig. Men om du blir pressad av att du inte har somnat in när du har nått får nr 1000 till exempel ska du söka efter en alternativ metod.

18:24, 19 November 2015

Henrik: Vad är bäst att ha på sin tv medans man sover eller att inte ha på den?

Christian Benedict, sömnforskare: Om du har någon som kan stänga av TV:n efter att du har somnat är det bra. Generellt skulle jag inte rekommendera att kolla på tv i sovrummet, som sagt är det en plats där du framförallt ska sova. Hälsningar, Christian

18:27, 19 November 2015

Berit Sundberg: Gick min kommentar fram? Att slappna av med hakan käken och bara tänka på detta..du somnar snabbt..Sov gott..

18:32, 19 November 2015

Rosamunda: Vad kan man göra åt uppvaknande under natten? Är det stressrelaterade?

Christian Benedict, sömnforskare: Hej Rosamunda! Om du har problem att hålla dig sovande under natten ska du inte stanna i sängen om du känner dig stressad av det. Det är viktigt att din säng är en plats för positiva känslor. Men glöm ej: när vi blir äldre är det ofta så att vi inte sover lika djupt som vi gör när vi är unga. Hälsningar, Christian

18:34, 19 November 2015

Sara: Är det bra att ta "powernaps" under dagen eller påverkar det nattsömnen dåligt? Hur lång powernap bör man ta isåfall?

Christian Benedict, sömnforskare: Du ska inte sova för länge på dagen (tupplur) eftersom det minskar sömnigheten på natten. Men det finns bevis för att en kort tupplur kan hjälpa dig med närminnet. Dessutom kan det hjälpa till med att minska inflammationsmarkörer i blodet. Hälsningar, Christian

18:37, 19 November 2015

rebecca: Hjälper det verkligen att lyssna på avslappningsövningar eller lyssna till vågskalp och liknande om man inte kan somna. Eller räkna får...

Christian Benedict, sömnforskare: Det beror mycket på hur stor användarens känslighet är för sådana övningar. Med andra ord behöver det som hjälper din vän att somna nödvändigtvis inte hjälpa dig. Vv kolla på mina andra svar, jag har tidigare gett några tips för hur man kan somna och hålla sig sovande. Hälsningar, Christian

18:40, 19 November 2015

Christian Benedict, sömnforskare: Sömn kontrolleras av två processer: vakenhet innan du lägger dig och tidspunkt när du lägga dig. Med andra ord påverkas din förmåga att somna definitivt med tidspunkten. Hoppas du är nöjd med mitt svar! Hälsningar, Christian

18:44, 19 November 2015

Vardagspuls: Tack för era frågor! Tyvärr hinner inte Christian svara på dem alla.

18:49, 19 November 2015