Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Vardagspuls Christian Benedict sömnforskare tittarnas sömntips Bild: Johnér, Vardagspuls

Sömnforskaren sätter betyg på era sömntips

Christian Benedict väljer ut sina favoriter

Vi bad er tittare att skicka in era bästa knep för att sova bättre. Christian Benedict, sömnforskare vid Uppsala universitet, har valt ut sina favoriter och ger sitt professionella utlåtande om dem. Finns ditt tips med?

Publicerad 2015-11-20 | Vardagspuls

Sömntips från Zuhra Rama: Att vara aktiv hela dagen, då är du trött på natten.

Sömnforskarens betyg: Det är ett bra tips! Att vara aktiv, både med kroppen och hjärnan, innebär att du förbränner energi och ökar ett ämne i hjärnan som underlättar övergången från vakenhet till sömn.

Sömntips från Haidie Adolfsson: Stänger av allt som innebär snabb stimuli senast kl 20! Ingen tv, ingen dator, ljudlös mobil. Tar istället och varvar ner med en god bok, diskar, lite meditation och en varm dusch. Sängdax varje kväll kl 22. Fasta rutiner hjälper min kropp att ställa in sig på sömn!

Sömnforskarens betyg: Att förbereda sig inför sömn på en avslappande sätt och att sätta igång med de förberedelserna på ungefär samma tid varje dag är en bra strategi för hjärnan att ställa in sig på sömn.

Sömntips från Piuva Alexandra: Har jag svårt att sova räknar jag mina andetag eller kollar på en tv-serie, då somnar jag alltid!

Sömnforskarens betyg: Jag tycker om det här tipset, men vi får ej glömma att det som funkar för vissa individer inte behöver funka för andra.


Sömntips från Johanna Lompa Karlsson: Jag lyssnar på ljudböcker på låg ljudnivå (har en timer som stänger av spelaren efter 30 min). Och så måste det vara mörkt och relativt svalt.

Sömnforskarens betyg: En annat bra exempel på hur rutiner kan hjälpa att signalisera till hjärnan att den ska ställa in sig på sömn.

Sömntips från Liselotte Hagenmalm: Meditation och yoga är toppen för att kunna slappna av och sova gott.

Sömnforskarens betyg: Det finns även studier som har visat att sådana avslappande övningar kan hjälpa somna och hålla sig i sömn.

Ge ditt bästa tips – på vår Facebook-sida:

Det finns många knep att ta till för att sova bättre. Men hur bra funkar de egentligen? Sömnforskaren: ”Jag tycker om det här tipset”...

Posted by Vardagspuls on Friday, November 20, 2015

 

 

MER:

Sömnforskarens tips: Drick inte för mycket vatten på kvällen