Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Dietisten Jeanette Steijer tipsar om bra vandringsmat Bild: Pixabay, Vardagspuls

Dietistens tips på god och mättande vandringsmat

“Tänk bort det där med att vara nyttig”

Det är både härligt och nyttigt att ge sig ut på äventyr i skog och mark. Men vad ska man egentligen fylla matsäcken med utan att den blir för tung? Dietisten Jeanette Steijer tipsar om bra vandringsmat som både mättar och ger energi.

Publicerad 2016-08-22 | Senast ändrad 2018-04-26 | Vardagspuls

Oavsett om du ska vandra i fjällen eller ge dig ut på en dagsutflykt i skogen behöver du bra energi att fylla på med när magen börjar kurra och blodsockret sjunker. Om du ska vandra i flera timmar i sträck är det viktigt att du får i dig tillräckligt med energi samtidigt som packningen inte är allt för tung.

Många kanske tänker att färdigmat är det bästa alternativet men att laga mat i naturen är mysigt och en härlig upplevelse i sig menar dietisten Jeanette Steijer.

– Det går att förbereda sig väl inför vandringsutflykten. Genom att ta med sig ett litet stormkök kan du laga till en god gryta på plats i naturen. Grytan kan göras på till exempel bönor, linser och krossade tomater. Ett tips är att köpa tetrapack istället för konservburkar eftersom de väger mindre. Generellt gäller det att man tar med sig mat som innehåller mycket energi och som ryms på liten yta. Se det som en kul utmaning, säger Jeanette Steijer.

Köttbullar och pulverpotatismos till lunch

När Jeanette Steijer var ute och vandrade i tre dagar tillsammans med sin man och sina barn för ett par år sedan i Jämtlandstriangeln hade de förberett utflykten väl.

– Vi hade med oss frysta köttbullar som hann tina till lunchen, pulverpotatismos, pulversås och lingonsylt. Vatten hämtade vi in en älv. Det smakade fantastiskt gott, berättar Jeanette Steijer.

Till middag tillagade de en chiligryta gjord på bönor och krossade tomater. Kryddblandningen var gjord sedan innan.

– Satsa på basvaror där det bara är att tillsätta vatten som till exempel pasta, ris och linser, säger Jeanette Steijer.

Så håller du dig mätt och glad under vandringen

  1. Satsa på att göra gröt till frukost. Det är mättande, ger bra energi och kan tillagas i stormkök . Havregryn väger inte mycket och kan förvaras i tillslutande plastpåsar eller små byttor.
  2. Satsa på att äta mellanmål var fjärde timme. Ett bra alternativ är choklad, nötter, torkad frukt och russin.
  3. Tänk bort det där med att vara nyttig. Prioritera annorlunda och tänk att det går åt mycket att energi när man vandrar.
  4. Pulversoppa fungerar bra som lunch eller middag. Genom att dryga ut den med till exempel couscous, makaroner, torkat kött eller ölkorvar blir den lite matigare.
  5. Tänk på att dricka mycket vatten. Du svettas mycket när du vandrar även om du kanske inte tänker på det.
  6. För dig som gärna vill ha med dig bröd. Satsa på ett grövre bröd som innehåller mycket frön och som ger bra med energi.
  7. Om du inte vill laga din mat själv finns det förstås andra alternativ. Frystorkad mat går att köpa i portionspåsar.

Recept att inspireras av

Gör köttbullarna innan. Här hittar du Ulrika Brydlings recept på klassiska svenska köttbullar

Baka brödet dagen innan du ger dig av. Här hittar du ett recept på Sofia Antonssons goda russinbröd 

Klassisk havregrynsgröt