Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Här är den bästa smoothien Bild: Johnér, Pixabay

Här är smoothien som mättar allra bäst

Ny studie visar vilken smoothie du ska välja

Dricker du ofta smoothie men upplever att den sällan gör dig mätt? Då kan det vara för att din smoothie helt enkelt är för tunn. Ju tjockare smoothie – desto bättre för mättnadskänslan.

Publicerad 2016-08-29 | Vardagspuls

Smoothies kommer i många färger och smaker och de kan vara både tunna och tjocka. Men vilken typ av smoothie ska du egentligen välja om du vill hålla dig mätt länge?

En ny studie, som publicerats i American Journal of Clinical Nutrition, visar att en smoothie innehållande 100 kalorier och som blivit förtjockad med fibrer ger längre mättnadskänsla än en smalare variant som innehöll fem gånger så många kalorier.

I studien, som gjordes vid Wageningen University i Nederländerna, deltog 15 män unga och friska män som ombads dricka en av fyra olika mjölkbaserade smoothies som skiljde sig åt i tjocklek.

Tjock smoothie med färre kalorier mättade bäst

Några av dryckerna var tjockare än andra och några av dem innehöll mer fibrer än andra. Kalorimässigt fanns det två olika varianter där den ena innehöll 500 kalorier och den andra 100 kalorier. Alla smoothies bestod av 50 procent kolhydrater, 20 procent protein och 30 procent fett, skriver Health.com.

Männen som deltog i studien hade inte ätit någonting på tre timmar innan experimentet påbörjades och de hade ingen aning om vilken smoothie de drack genom ett sugrör. Med hjälp av en magnetkamera kunde forskarna var tionde minut scanna av deltagarnas magar i uppemot 90 minuter för att ta reda på hur lång tid det tog för respektive smoothie att lämna magsäcken. Under tiden ombads deltagarna att tala om hur mätta de kände sig.

Den tunna smoothien som innehöll 100 kalorier tog 30 minuter på sig att lämna magsäcken medan den tjocka som också innehöll 100 kalorier och mer fibrer tog 40 minuter på sig. Näst på tur att lämna magsäcken var den tunna smoothien som innehöll 500 kalorier (cirka 70 minuter) och sist ut var den tjocka drycken som innehöll 500 kalorier (82 minuter). Deltagarna upplevde att den tjocka smoothien som innehöll mer fibrer och 100 kalorier och som lämnade magsäcken näst snabbast gav längre mättnadskänsla än den tunna som innehöll 500 kalorier.

Av detta drar forskarna slutsatsen att tjockleken på smoothien har mycket liten effekt på ”magsäckstömningen” men stor betydelse för mättnadskänslan.

”En smoothie är bra som den är”

Men det finns de som är kritiska till studien. Health.com har varit i kontakt med nutrionisten Keri Gans som är skeptisk till det endast är 15 individer som deltar i studien och att man därför inte kan dra några större slutsatser. Hon anser inte heller att den aktuella studien förändrar några råd kring vad man bör och inte bör äta.

– En smoothie är bra som den är om den innehåller rätt ingredienser. Förtjocka gärna drinken med fibrer och använd bananer eller avokado som är bra alternativ. Prova att göra din smoothie på grekisk yoghurt eller jordnötssmör. De innehåller protein och ger massor av energi, vilket också bidrar till starkare mättnadskänsla, säger Keri Gans till health.com.

Källa: health.com

Recept: Fettsnål kladdkaka med lime

SPONSRAT INNEHÅLL

Sugen på en smoothie?

Testa någon av de här!

Smoothie med blåbärskvarg

Hallonsmoothie med vetekli

Psst: fyll gärna ut din smoothie med fibrer som till exempel korn eller vetekli apropå det här med mättnad.