Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

 

Vardagspuls fick en exklusiv intervju med 5:2-dietens grundare Michael Mosley.

5:2-dietens grundare: Här är den optimala måltiden

Så tycker dietgurun om svenskarnas livsstil

Vardagspuls har träffat läkaren och författaren Michael Mosley, känd för att ha ha uppfunnit den populära 5:2-dieten. Hela intervjun ovan och svensk översättning nedan.

Publicerad 2016-12-07 | Vardagspuls

Hur ser den optimala måltiden ut?

– Mycket grönsaker. Antagligen lax eller nån annan slags fet fisk. Helst inte en odlad fisk utan en vild. Det skulle vara relativt små mängder stärkelserik mat på tallriken, kanske lite quinoa eller råris men ganska lite. Och så kan du hälla lite olivolja på grönsakerna för att höja smaken. Det skulle vara ganska nära det jag tycker är en perfekt rätt. Kanske några nötter på sidan också.

Vilket är ditt bästa råd till alla som vill dra ner på sockret?

– Jag tycker att det är jättesvårt. De uppenbara sakerna att stryka är läsk, godis och choklad. Jag äter mörk choklad, det som är bra med det är att det inte är lika beroendeframkallande som ljus mjölkchoklad. Börjar jag äta en ljus chokladkaka äter jag upp hela, äter jag mörk choklad kan jag nöja mig med en ruta sen ger jag rsten till min fru som gömmer den eller låser in den. Mitt råd är att städa bort allt onyttigt ur hemmet. Ligger det hemma kommer du att äta det.

Vilka är dina bästa råd till människor som lider av diabetes typ 2?

– Jag tycker att det viktigaste om man ska försöka sig på stora livsstilsförändringar, särskilt om man medicinerar, är att rådgöra med sin läkare. Men det är också viktigt att söka stöd från andra. Det kan vara vänner, kollegor eller en community på nätet. För ska du försöka dig på en stor livsstilsförändring måste du ta det på allvar för att lyckas.  Det som är bra är att i de flesta lyckade fall kan du vända din typ 2-diabetes, förlora mycket vikt och sänka risken för att få diabetes. Och om du lyckas bibehålla livsstilen kan du bli mycket friskare. Även de som inte lyckas sänka blodsockret till helt normala nivåer kan ofta sänka sina medicindoser avsevärt. Och det finns massor av andra stora hälsovinster med att äta på det här sättet. Det är också viktigt att träna men det är mycket lättare att göra det när man redan gått ner i vikt och mår bra i sig själv. Om du ber någon som är väldigt överviktig att börja träna kommer den personen antagligen inte göra det, eftersom det är jättesvårt att börja med fysisk träning som överviktig.

Hur ser din livsstil ut i dag?

– Jag förändrade min diet drastiskt när jag fick reda på att jag hade diabetes typ 2. Nu äter jag medelhavskost och har lyckats hålla vikten. Jag fastar en dag i veckan, jag behöver inte mer än så. Jag håller noga koll på mina blodsockernivåer och mäter midjan. Ibland går jag upp lite vikt och då går jag ner det igen. Min fru tycker jättemycket om det eftersom hon älskar den här sortens mat. Jag brukade råda människor att äta mer grönsaker men gjorde det aldrig själv. Nu äter jag mycket grönsaker för att jag njuter av det. Jag tycker om smaken, olivoljan. Över huvud taget tycker jag om maten jag äter i dag. Ibland äter jag efterrätt med då delar jag den med någon annan. Man märker snabbt att det egentligen bara är de två första skedarna av cheesecaken man njuter av, sedan äter man den bara för att den ligger där på tallriken.

Kommer vi att kunna bestämma oss för vad som egentligen är nyttigt?

– Synen på vad som är hälsosamt kommer att utvecklas och tas vidare. Jag skulle bli överraskad om de nuvarande hälsoråden förändras mycket, men tror att sätten vi motiveras på kommer att förändras. Jag tror att nästa stora förändring kommer när städer tar träning på större allvar och skapar miljöer där det är lättare att gå och springa än att köra bil. Så länge man bygger köpcentran och hotell där trapporna är undangömda och luktar illa rör vi oss i helt fel riktning. När det är enklare att hitta oprocessad mat i affären än processad skräpmat då kommer vi ha kommit en bit på vägen. Men jag tror att det kommer ta tid.

Är svenskarna ett hälsosamt folk?

– Jag tycker att svenskarna är ganska hälsosamma, och alldeles säkert jämfört med britterna. Trots det kan er livsstil bli bättre.  Det som är bra är att ni äter mycket fet fisk, det verkar populärt här. Det dåliga är att ni har tagit till er en skräpmatskultur, jag har sett många McDonalds här. Och att ni äter för mycket bröd. Mina bästa råd till svenskarna är att dra ner på brödet och antagligen på potatisen också. Byt till andra stärkelserika livsmedel, byt till exempel potatis mot grönsaker.  Ät mer ägg och fet yoghurt med bär till frukost istället för massor av bröd.

Är det hälsosamt att äta mejeriprodukter?

– Mejeriprodukter verkar vara bra, de är på väg tillbaka. Det fanns en period när folk sa att mejeriprodukter var väldigt onyttiga för att de innehåller mättat fett. I dag är bevisen starka för att det är bra att äta mejeriprodukter och att de kan ge bättre hälsa. Så är fallet med fet yoghurt som innehåller goda bakteriekulturer och annat nyttigt, det finns det starka bevis för. Samma sak med mjölk. Jag tycker om standardmjölk, fet mjölk är också okej men det ska man inte dricka för mycket av.  Jag skulle inte använda för stora mängder grädde och föredrar smör framför margarin. Alla mjölkprodukter är inte jättebra för dig men yoghurt, kefir och mjölk anses i dag vara hälsosamma livsmedel. Det är mycket bättre att ge dina barn ett glas mjölk än ett glas apelsinjuice.

Är 6:1 det nya 5:2?

– Det är individuellt vad som fungerar. Jag hade blivit för mager och min fru sa till mig att jag måste dra ner på fastandet. Vissa veckor blir 5:2-veckor medan andra blir 6:1. Jag brukar hålla mig till att fasta på måndagar. Ibland blir det mer fasta, ibland mindre, beroende på hur det känns. Det är inte så besvärligt för mig. Jag äter inte lunch. Jag brukar äta lax och äggröra till frukost. Jag har slutat räkna kalorier, men jag vet hur mycket kalorier det är i olika livsmedel. Men jag kolla midjemåttet och mäter blodsockret regelbundet.