Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Långt ifrån alla behöver äta kosttillskott. Men gravida kvinnor och vegetarianer kan behöva det Bild: Mostphotos

Vem behöver egentligen kosttillskott?

Vardagspuls reder ut en gång för alla

Du är noga med att få i dig vitaminer och mineraler via kosttillskott. Men behöver du verkligen det? Nej. Inte enligt Livsmedelsverket om du äter alla typer av livsmedel. Men om du är vegetarian då eller har en sjukdom? Ja, då kan det vara en god idé.

Publicerad 2017-05-04 | Vardagspuls

Kosttillskott i form av vitaminer, mineraler, fibrer, aminosyror och örter finns överallt runt omkring oss. De kommer i kapslar, som tabletter, pulver och droppflaskor. Men är de nödvändiga? Nja. Det förhåller sig nämligen som så att du som är frisk och äter alla typer av livsmedel, det vill säga kött, fisk, mejeriprodukter, frukt och grönt, inte behöver tänka på det där med kosttillskott.

Här reder vi ut vilka personer som kan behöva äta kosttillskott för att må så bra som möjligt.

Du är vegetarian eller vegan

Allt fler väljer att äta en vegetarisk kost. Vissa väljer att helt avstå från kött och fisk men äter mejeriprodukter så som ost, yoghurt och ägg. Du som inte äter några animaliska livsmedel alls behöver kosttillskott med vitamin B12 och vitamin D. Observera att även om du äter ägg och mjölkprodukter kan du behöva dessa kosttillskott. Vitamin B12 är superviktig eftersom den behövs för nervsystemet och blodet. För veganer är det extra viktigt att få i sig B12.

Kvinnor som vill bli gravida

Kvinnor som önskar att bli gravida rekommenderas att ta tillskott i form av folsyratabletter i god tid före graviditeten. Enligt Livsmedelsverket får många kvinnor i sig för lite av folat ( folat och folsyra är olika typer av B-vitamin). Folat finns naturligt i gröna bladgrönsaker, baljväxter, kål, fullkornsprodukter och leverpastej. Folat är jätteviktigt för att fostret ska utvecklas normalt under graviditeten men också för bildningen av röda blodkroppar.

När folat kommer i kosttillskott kallas den folsyra. Livsmedelsverket rekommenderar att gravida kvinnor bör äta 400 mikrogram folsyra varje dag fram till tolfte graviditetsveckan. Därefter är det inte nödvändigt med tillskott men det är viktigt att få sig mat som är rik på folat/folatsyra under hela graviditeten.

Du som är äldre men sällan vistas utomhus

Äldre personer som inte vistas utomhus särskilt ofta bör äta tillskott med D-vitamin. För att vårt immunförsvar ska fungera optimalt behöver vi få i oss D-vitamin men också för bildning av skelett och tänder. Nuförtiden berikas många mejeriprodukter med D-vitamin. Personer som inte vill äta kosttillskott hittar D-vitamin i ägg, fet fisk, kantareller, margarin och D-vitaminberikade mjölkprodukter.

Barn upp till två års ålder

Livsmedelsverket rekommenderar att barn upp till två år behöver kosttillskott i form av D-vitamin, så kallade D-droppar. Myndigheten rekommenderar att vissa barn som fyllt två år kan behöva fortsätta med D-droppar ett tag till. Det gäller barn som inte äter fisk, barn som inte äter livsmedel som berikats med D-vitamin, barn som inte vistas utomhus så ofta och barn med mörk hudfärg eftersom pigmentet medför att det bildas mindre D-vitamin i huden.

Järnbrist?

Misstänker du att du har järnbrist? Då kan det behövas kosttillskott i form av järn om du inte får i dig tillräckligt med järn via kosten. Här hittar du tydliga tecken på järnbrist.

Källa: Livsmedelsverket

Tyckte du om den här artikeln? Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev och få fler bra artiklar direkt i din mejl – helt gratis. Prenumerera här