Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

 

”Då var jag tacksam att jag var i bra form”

Direkt efter canceroperationen satte Leila Söderholm igång med sin träning

För fem år sedan drabbades hon av tarmcancer – med 50 procents chans att överleva.
Men Leila Söderholm bestämde sig för inte ge upp utan istället dra igång med träningen direkt.
– Jag vill hjälpa tittarna att riva alla hinder de har satt upp för sin egen hälsa.

Publicerad 2015-02-12 | Vardagspuls
För fem år sedan drabbades hon av tarmcancer – med 50 procents chans att överleva.
Men Leila Söderholm bestämde sig för inte ge upp utan istället dra igång med träningen direkt.
– Jag vill hjälpa tittarna att riva alla hinder de har satt upp för sin egen hälsa.
 
När gick du från att bara gilla att röra på dig till att jobba med träning?

– Det var för sexton år sedan ungefär när jag jobbade i byggbranschen och tränade mycket på fritiden. En natt bestämde jag mig för att satsa på träningen och sa upp mig dagen efter, men min chef lät mig inte säga upp mig. De kom fram till att jag fick jobba på halvtid och de anpassade sig. Det var helt fantastiskt och världens chans. Jag utbildade mig och började halvtid på ett gym, jag jobbade så i säkert åtta år. 

Vad ska man börja med för att komma i form?

– Börja med kosten, ta bort det du inte kan låta bli – släng skiten, det är tortyr att ha det kvar i skåpet. Sedan ska du gå ut och gå med en kompis så får du egen tid, eller relationstid med din kompis.

Vilka förändringar i tillvaron ger snabb och bra effekt?

– För mig är hälsa en helhet med sju parametrar vi måste ha koll på; sömn, relationer, stress, arbetsroll, motion, kost och din målsättning. Minst fem av dessa ska alltid funka, då klarar du dig. Om tre är dåliga behöver du göra något, men det krävs väldigt lite för att komma igång. Ta tag i det där samtalet eller surdegen på jobbet, småsaker.

När du ska lyxa till det lite i vardagen – vad gör du då?

– En lyxdag är en lång frukost med familjen och att vara ute och träna medan barnen leker bredvid, sedan åker jag gärna och shoppar lite på IKEA eller ett köpcentrum. Köper en finkaffe. 

Vad vill du att tittarna ska göra efter programmet?

– Då vill jag att de ska ha fått med sig en verktygslåda med övningar, något som hjälper dem att riva alla hinder de satt upp för sin egen hälsa. Tittarna ska tänka, ”där fick jag ett tips som verligen funkar för mig”. 

Om du var folkhälsominister – vad är det första du skulle göra då?

– Vi måste sluta vara så perfekta, alla kan inte vara perfekta hela tiden. Det vore skönt för alla tror jag. Du behöver inte göra allt från grunden utan det är okej med genvägar, att vi slutar jämföra oss med andra på ett negativt sätt.

Hur fick du inspiration att förändra ditt liv mer?

– Ja, 2010 började jag gå på toa mer än normalt, det var jättebökigt och efter att jag fått mitt sista barn var det en dag jag såg blod i toaletten. Jag gick till doktorn och efter ett tag fick jag beskedet att jag hade tarmcancer med 50 procents chans att överleva och en jättetumör i tarmen. Efter operationen fick jag sedan stomi två gånger om.
Då var jag väldigt tacksam att jag var i bra form och insåg att det inte är supersvårt att träna för att hålla sig i form. 
Direkt efter operationen satt jag i sängen och tränade med en handduk. Jag övertygade mig om att det går. Och vi kan verkligen lura hjärnan att det går att träna och att hålla igång.
Jag klarade mig från cancern då och för mig handlar träning och att överleva mycket om en inställning.

Mer fakta om Leila:

Tittar på: Havet. På TV gillar jag program med förändringsprocesser som Biggest loser där människor går från att må dåligt till att må bättre.

Lyssnar på: Dansant, väldigt dansant skitbra musik, energigivande musik måste det vara. Musik som trycker på glädjeknappen.

Vanligaste vardagsmiddagen: Köttfärsfyllda zucchini, ganska enkelt och massor med grönsaker.

Får positivt hög puls i vardagen av: Inspirerande människor ger mig tokpuls och att kunna vara ute och träna och röra på mig.

Får negativt hög puls i vardagen av: När man inte får timmarna att räcka till, det gillar jag inte.

I Vardagspuls på TV4 kommer jag att bidra med: Jag kommer inspirera tittarna att inte krångla till träningen och inte krångla till livet, det finns ofta enklare sätt att göra än vi tror. Jag ska inspirera till vardagsträning.