Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Avdelningen presenteras av Arla Arla logotyp
mattrender kompost matrester Bild: Mostphotos

Hälsan i fokus i framtida mattrender

– från galet till globalt

Glöm innovativa matkombinationer, galen garnityr och mattillbehör som du knappt kan uttala utan att vricka tungan. Framtidsmaten är seriös och handlar om hälsa och global hållbarhet.

Publicerad 2017-03-09 | katarina@vardagspuls.se

Matrecensenterna har tröttnat. Det är dags att växa upp och sluta betrakta mat som underhållning. Sluta lägga upp instagrambilder på avokadorosor och toasts i regnbågens alla färger, sluta servera mat i blomkrukor och skryta om den hemmagjorda korianderspäckade chilisåsen. Den matglade hipstern får plocka bort brödsmulorna från sitt vältrimmade skägg. Han är ute – totalt död. Det menar 2017-års mat-trendrapport från Food and Friends.

”Climatarian” nytt modeord

Lär dig ordet ”climatarian”, eller klimatarian som det borde heta på svenska. Så kallas den nya dieten, eller kalla det för livsstil, som går ut på att allt man stoppar i sig är tänkt ur ett miljöperspektiv. Allt från att handla lokalproducerad mat till att byta ut biff och lamm mot fläsk och fågel med tanke på utsläppen.

Slösa blir spara

Wastetrenden går hand i hand med klimatarian. Matsvinnet måste minska och idéerna hur det ska ske saknas inte. På fruktnivå handlar det om att äta upp hela frukten inklusive äppelskrutt till att kända bartenders redan börjat minimera sina sopor genom att använda citronskal och kaffesump i sina drinkar. Och bojkotta den bar som fortfarande använder drinkparasollen som dekoration.

Konserverna gör comeback

En sidotrend i samma genre kallas för ”Preserve”, det vill säga bibehålla. Det handlar om hur man får färska råvaror att hålla längre och här spås konservburkarna snart få en stark revival.

Soppa på flaska

Efter juicetrenden kommer nu sopptrenden. Soppor ska vara lättdruckna, innehålla mindre socker, mer fibrer och andra nyttigheter. De ska dessutom kunna drickas behändigt direkt ur småflaskor.

Från bitter till bränt

Trendrapporten pratar även om hur vår smakpalett förändrats. Bittertrenden slog igenom stort för några år sedan men nu har vi tröttnat på den och sneglar åt det brända hållet. Mat med brända ytor, drinkar med brända toner. Vi har till och med gått så långt som att dricka kol(!).
Eftersom mattrenderna präglas så mycket av ett hälsotänk ingår minskad alkoholkonsumtion som en naturlig del i vår livstilsförändring.