Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Avdelningen presenteras av Arla Arla logotyp

Framtidens måltider är snabba, ensamma och med ätbara bestick

Mattrender 2018

Förra årets mattrender som handlade om hälsa, waste och hållbarhet har vidareutvecklats. Parallellt med dessa har nya trender växt fram. De fokuserar på upplevelser, ensamätande och snabbhet, enligt Food & Friends trendrapport 2018.

Publicerad 2017-09-14 | Senast ändrad 2017-09-18 | katarina@vardagspuls.se

1. Hälsa

Hälsomaten fortsätter att dominera. Ju mer kunskap vi får om det vi stoppar i oss ju mer medvetna val gör vi. Ett exempel är att vi kommer att välja bort alkohol allt mer, vilket i sin tur skapar ett behov för alkholfria produkter exempelvis som den alkoholfria spriten Seedlip eller drinkar som innehåller "vuxna" smaker som chili, ingefära och vinäger.

2. Waste

Trenden att minimera matsvinnet fortsätter och börjar bli en självklarhet för många. Kaffesump som återvinns som ny dryck eller kroppsskrubb av kaffebönor är bra exempel.

3. Hållbarhet - "things wrapped in things"

Hållbarhet handlar inte bara om vad maten gör med oss utan även med vår planet. Frankrike ligger i framkant genom att ha fått igenom en lag som kräver att från och med år 2020 måste alla engångsbestick vara nedbrytbara. Och i indien har man skapat den första ätbara matskeden.
Trenden " things wrapped in things" handlar om att servera mat i mat, exempelvis en fruktsallad i en urgröpt vattenmelon.

4. Solomiddag

Trenden kallas för "Alone together" och syftar till restauranger som är utformade för ensamätare. Precis som i Sverige så ökar singelhushållen runt om i världen. Det sätter press på krogutbudet och ensamkrogarna blir alltfler runt om i världen.

5. Upplevelsemat

Våra konsumtionsmönster har ändrats och visar bland annat att 78 procent av alla Millennials vill hellre lägga pengar på upplevelser än konsumtionsvaror. Den trendvågen har mat- och dryckesbranschen hakat på därför blir det allt vanligare med så kallade upplevelsekrogar. Redan idag finns det krogar med uppträdanden, udda happenings och animerade menyer.

6. Snabbhet

Speed är ledordet för den sista trenden som handlar om snabbhet. Med allt mer pressade tidsscheman gäller det att serveringen är så snabb som möjlig. Det kan den bli med hjälp av maskiner och robotar. Runt om i världen ploppar så kallade vending machines upp, de serverar nybakade cupcakes, och baguetter, pressar juicer och har öppet dygnet runt. Matbeställningar med hjälp av Ipads finns redan och alltfler krogar öppnar med just det konceptet. Det hela handlar om att det både ska vara effektivt och billigt.