Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Avdelningen presenteras av Arla Arla logotyp
Kockrapporten 2017 Bild: Johnér

Multimat när svenskarna får välja

4 heta mattrender under 2017

Multimatkultur är ett hett ämne när det kommer till mattrender men även ökad medvetenhet kring vad vi stoppar i oss, matmakeovers och svinnovation toppar trendlistan. Det framgår av Kockrapporten 2017 som presenteras i samband med Årets kock.

Publicerad 2017-02-02 | Vardagspuls

Mattrender kommer och går. 2016 var året när vi började äta mer vegomat, käkade mer glutenfritt och kanske för första gången hörde talas om acai bowls och smoothie bowls. Dessa trender lär hålla i sig ett tag till men vilka trender kommer vi att prata om under 2017?

Svenskarna vill lära känna nya smaker

Kockrapporten 2017, som tagits fram av Arla, visar att svenskarna välkomnar multimatkulturen. Siffror visar att 79 procent av svenskarna vill förnya sina matvanor genom att laga mer mat från andra världskök.

I rapporten spår Arla fyra heta trender i år: svinnovation, rätt utan etikett, själsosam kost och matmakeovers – alla kopplade till multimatkultur på ett eller annat sätt.

Ätbara förpackningar?

Många är överens om att vi måste minska på matsvinnet och det är här begreppet svinnovation passar så bra. Under 2017 kommer vi förhoppningsvis att få se mindre slöseri med mat och mer av ätbara förpackningar och restaurangkockar som hittar nya sätt att ta hand om hela råvaran.

Mat för kropp och själ

I rapporten spår man även att det är nu vi kommer skippa strikta dieter och istället äta för kropp och själ. Vi kommer fortsätta att äta mer grönt och mindre kött men säga hej då till överdrivet hälsosam kost. Vi kommer att äta mer själsosam kost helt enkelt!

Om du trodde att det var slut på matmakeovers trodde du förmodligen fel. Under 2017 kommer restaurangkockarna fortsätta styla om maten. Hur tror du att det skulle smaka med en sushipizza?

Vem som blir Årets kock avgörs den 2 februari.

Några recept inspirerade av världsköken...