Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Malin Ewerlöf Vardagspuls Bild: IBL

Löparproffset svarar på tittarnas frågor

Malin Ewerlöf: Så slipper du skador när du tränar

Den 24 augusti besökte löparproffset Malin Ewerlöf Vardagspuls studio och svarade på era frågor om löpträning och motivation.

Publicerad 2015-08-24 | Vardagspuls

Mia, Vardagspuls: Ikväll kör vi 17:55!

16:42, 24 August 2015

Vardagspuls: Hej och välkomna till chatten! Löparproffset Malin Ewerlöf finns snart på plats för att svara på dina frågor om träning och motivation. Ställ dina frågor redan nu!

17:23, 24 August 2015

Mia, Vardagspuls: Snart dax!

17:50, 24 August 2015

Jeanette 54år: Har bestämt att när ni kör igång ert härliga o insprirerande program...så kört på gymet i dag käkat spenatomelett o kollar på er��

18:06, 24 August 2015

Mia, Vardagspuls: Hurra, vad kul Jeanette!

18:07, 24 August 2015

Karin: Undrar hur man behandlar löparknä o går det att bli bra?

Malin Ewerlöf: Det kan vara segt att bli av med ett löparknä om det gått långt men det man kan göra är att gå på hård massage och stretcha mycket.
Man kan behöva hjälp av en sjukgymnast som ger bra övningar och hjälp med rehaben.

18:20, 24 August 2015

Kickan: Vad är den största skillnaden mellan att springa ett långt lopp (Lidingöloppet) och ett lite kortare som tjejmilen eller Midnattsloppet, vad ska jag tänka på?

Malin Ewerlöf: Hej Kickan,
Största skillnaden på att förbereda sig inför ett lång lopp mot ett kortare lopp är att man behöver köra några längre löppass för att få tåligheten mot längre löpning. Lidingöloppet kräver mycket mer backträning och intervallträning än ett asfaltslopp.

18:24, 24 August 2015

Mimmi: Malin – har du något bra tips på hur man överhuvudtaget ska komma igång när man är helt otränad. Den där tröskeln könns helt oöverstiglig.

Malin Ewerlöf: Hej Mimmi,
Mitt tips är att börja med att varva jogg och snabbare gång istället för att försöka springa hela vägen. Tänk på bra hållning i överkroppen och börja med att jogga 2 min och gå sedan 2 min i 20 min. Kör hellre kortare pass men gärna varannan dag. Då kommer du snabbare igång utan att det känns för tungt. Efter ett par veckor kan du dra upp tiden på löpning men fortsätt varva löpning med gång.

18:28, 24 August 2015

Lisa: Jag har tränat löpning i ca 6 mån och jag blir inte bättre och det känns inte lättare. Själv inser jag att jag inte är "född" löpare..men 5-6 km ska väl ändå kunna kännas någorlunda lätt efter kontinuiterlig löpträning? Finns det nåt jag kan göra?

Malin Ewerlöf: Hej Lisa,
Jag tror att du behöver jobba mer med variation i din fart när du springer dvs lägga in mer intervallträning för att höja ditt fart tak i kroppen. Då kommer du känna dig starkare och snabbare inom bara en månad. Mer kvalitet helt enkelt.

18:31, 24 August 2015

Vardagspuls: Tack för alla frågor! De publiceras i chatten allt eftersom Malin Ewerlöf svarar på dem.

18:33, 24 August 2015

Emma: När/hur kan man börja träna efter det att man fött barn.? Jag har hört att man ska vänta ett halvår stämmer det? Hur ska jag göra när jag ska konma igång? / nybliven mamma

Malin Ewerlöf: Hej Emma,

Det är väldigt individuellt hur lång tid man bör vänta. Jag har själv tre barn och började springa 6 veckor efter förlossning varje gång för det var det jag hade läst att man kunde göra om man hade varit väldigt bra tränad innan graviditet. Det gick bra för mig men jag tror att det viktigaste är att lyssna på din kropp. Känns det bra så är det bara att börja tycker jag. Men stegra träningen försiktigt.

18:34, 24 August 2015

lisa: Vilka är de bästa underlagen man kan springa på ?

Malin Ewerlöf: Mjukare underlag är skonsammare än asfalt. Det är att rekommendera.

18:38, 24 August 2015

lisa: Hur ska man kunna hålla sig borta från skador och problem med benhinnorna ? Om man verkligen vill satsa ?

Malin Ewerlöf: Springa på mjukare underlag. Se till att man har bra löparskor som inte är för gamla. Om man har ont. Kyl ner med is efter löpning.

18:39, 24 August 2015

Jörgen: jag vill så gärna springa men efter två kilometer får jag kramp i sätesmusklerna så jag kan knappt ta mig från löparspåret. De krampar så jag får ont i flera dagar efter ett kort pass på några kilometer. Jag stetchar, har försökt testa olika skor men inget hjälper. vad kan jag göra?

Malin Ewerlöf: Ibland kan problemet komma från ryggen så även om du stretchat sätet så drar det ändå. Kan vara värt att gå till en naprapat.

18:40, 24 August 2015

Vardagspuls: Tack för alla frågor! Tyvärr hinner inte Malin Ewerlöf svara på alla. De frågor som fått svar kommer att publiceras här på vardagspuls.se kort efter att chatten tagits bort.

18:49, 24 August 2015