Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

gym träning fitness orka Bild: Johnér Bildbyrå

10 knep – så håller du motivationen på topp

Börja träna, gå ut hårt, köra några veckor – och lägga ner.
Känner du igen dig?
Du är inte ensam. Men det finns bra knep att ta till för att motionen verkligen ska bli en god – och långsiktig – vana.

Publicerad 2015-09-04 | Senast ändrad 2017-01-18 | Vardagspuls

1. Kliv upp tidigt

Att träna vid samma tidpunkt varje dag kan hjälpa dig att utvecklas snabbare. Forskning har också visat att personer som tränar på morgonen är duktigare på att hålla i vid sin träning än de som tränar senare under dagen.

2. Ge det sex veckor

Först då börjar du se förändringen på din kropp. Starkare, snabbare, fastare. Och då vill du nog inte återgå till ditt gamla jag. Efter den här tiden kommer du också att märka om du missar en dag eller två av motion.

3. Hitta din favoritträning

Hitta något som gör att du får en paus från vardagen, oavsett om det innebär att du fokuserar på marken framför dig i löparspåret, eller på instruktören i en gympaklass.

4. Skaffa en pt

Oavsett om du är en total nybörjare eller om du bara behöver lite pepp och vägledning, kan en personlig tränare hjälpa dig att sätta upp mål och en plan för att få dem att uppnås. Och det behöver inte bli dyrt – en eller två tillfällen med en tränare räcker.

5. Träna med kompisar

Det är roligare att träna tillsammans med andra, dessutom är det svårt att banga om ni har bestämt en tid tillsammans.

6. Gör det enkelt

Tänk på när, var och hur träningen kan bäst (och enklast) passar in i dina dagliga rutiner. På väg till eller från jobbet till exempel.

7. Betala

Om du investerar i ett gymkort, är det mer sannolikt att jobbar hårdare. För det är ju trist om tusenlapparna fryser inne – eller hur?

8. Ta det lugnt

Ett sätt att få ett snabbt slut på din nya, goda vana? Bli skadad. En nybörjare (eller den som tar upp träningen efter en längre paus) måste vara försiktig och inte gå ut för hårt, för tidigt. Det kan knäcka vem som helst.

9. Sätt upp ett mål

För att hålla dig på rätt spår: Anmäl dig till ett lopp och ringa in datumet i din kalender. Eller häng upp ett par gamla gamla byxor som du vill komma i om tre månader från och med nu.

10. Gör det till rutin

Det viktigaste är att etablera en regelbunden rutin, oavsett om det gäller träning eller något annat, att verkligen göra det till en vana. Rutin kommer med tiden, men du kan skynda på processen genom att skapa dagliga ritualer som kretsar kring just träningen.

Källa: Health.com