Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Stretcha på rätt sätt, annars undviker du en onödigt jobbig löprunda. Bild: Johnér

Tre vanliga misstag som gör löprundan jobbigare

Tänk på hur du stretchar för en effektivare träning

Det är viktigt att stretcha när man tränar om man vill behålla rörligheten, menar många. Men vissa stretchövningar ska undvikas innan du springer – eftersom de kan göra löpningen jobbigare. Det visar en ny studie.

Publicerad 2015-07-08 | Senast ändrad 2017-03-24 | Vardagspuls

Det är viktigt att stretcha innan löprundan, menar många. Men det är ett ämne som debatterats mer och mer. Enligt en ny studie finns det vissa stretchövningar som inte bara är onödiga – de kan till och med göra löprundan svårare för dig. Efter att ha gått igenom 50 studier om löpning och flexibilitet är forskarna vid Texas A & M University eniga: dessa tre saker bör du tänka på innan du ger dig ut i motionsspåret.

1. Statisk stretching

Att böja sig ned med överkroppen längs benet, ta tag i tårna och hålla den positionen i cirka 30 sekunder är en vanlig stretchövning innan löprundan. Men den sortens statiska, alltså stillastående stretching, kan sänka din förmåga till skillnad från dynamiska, rörliga övningar. Forskarna liknar dina muskler vid gummisnoddar: ju kortare och mer oflexibla de är desto snabbare kan de dra ihop sig vid snabb rörelse. Det gör att du kan använda din syre och energi på ett mer effektivt sätt om du inte "dragit ut" dina muskler för mycket innan löpningen med den här typen av statisk stretching.

2. Rör på dig innan

Det är vanligt att man ser på löprundan som den enda aktiviteten som behövs. Men vill du få ut så mycket som möjligt av din löpträning bör du börja med några dynamiska övningar för att värma upp. Några snabba, korta utfallsteg, höga upphopp och att gå med höga knän är exempel på bra övningar som gör dig mer redo för den stundande löpningen (tänk friidrottare som värmer upp). Sådana övningar aktiverar musklerna utan att trötta ut dem.

Så ska du äta efter löprundan

3. Böjlighet i höfter och knän

Stela höfter gör att din förmåga att skjuta ifrån ordentligt i ditt löpsteg minskar medan stela knän gör att motståndet blir större i varje steg. Många hindras i sin löpning just därför att de inte har tillräcklig rörlighet i dessa leder. Studien rekommenderar stretchövningar som fokuserar just på höfter och knän – men inte inom 30 minuter innan löpning. Den här videon visar en bra stretchövning som kan underlätta dina framtida löprundor om du gör den regelbundet, åtminstone tre gånger i veckan.

Lycka till!

Källa: Prevention