Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

kaffe hälsa Bild: Johnér Bildbyrå

3 myter om fettförbränning

Och vad som egentligen gäller

Du förbränner mer om du springer efter att ha druckit en kopp kaffe och du gör av med mer fett om du har muskler. Det finns många seglivade myter om förbränning. Men hur är det egentligen?

Publicerad 2016-05-31 | Senast ändrad 2017-01-19 | Vardagspuls
  1. Morgonpromenader bränner mer fett 
    Myten om att promenader förbränner mer fett än jogging hänger sig envist kvar. Och visst, det stämmer att en promenad på fastande mage på morgonkvisten bränner en relativt sett stor andel fett. Men totalt sett förbränner du mer fett av en joggingtur än en powerwalk. Och att du tar promenaden på morgonen istället för kvällen har heller ingen avgörande effekt rent viktmässigt i längden. Och en mils promenad bränner lika många kalorier oavsett när du tar den på dygnet. En mils löpning däremot bränner betydligt mer.
  2. Muskler ökar ämnesomsättningen 
    Det stämmer visserligen att ökad muskelmassa ökar energiförbrukningen, men det är inte så mycket som många nog vill tro. Ett kilo muskler ökar bara energiförbrukningen med cirka 20 kilokalorier per dygn, skriver Sats Magasin. Självklart är det toppen att ha starka muskler för prestationen och hälsans skull, men det är alltså mindre effektivt som förbrännare.
  3. Kaffe ökar förbränningen 
    Det finns studier som pekar på att en del livsmedel kan öka förbränningen, exempelvis stark chili, kaffe och äppelcidervinäger. Många artiklar har skrivits som förespråkar att du bör börja med en kopp kaffe innan du ger dig ut i joggingspåret. Men den tråkiga sanningen är att effekten är så försvinnande liten så att du inte kommer att märka någon effekt av det. Enkla knepet här är istället; ta trapporna istället för hissen. Hur tråkigt det än kan låta så kommer resultat märkas på din kondition.

Men till syvende och sist är vi alla olika med olika förutsättningar. Det finns ingen universal lösning eller knep som funkar för alla. Se till att hitta just den träningsform som passar just dig. Ta gärna hjälp av en personlig tränare de första 5-10 gångerna för att få hjälp på traven och komma in i rätt tänk!