Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Leila Söderholm på stranden Bild: Moa Alexandersson

3 övningar att göra i sensommarvädret

Fortsätt att njuta av att träna på stranden, ängen eller i skogen

Det är lätt att tänka att sommaren är över och då börja gömma sig på gymmet. Men fortfarande går det att träna utomhus och samtidigt passa på att få massa härlig frisk luft.

Publicerad 2017-08-28 | Leila Söderholm

Vi är fortfarande i augusti vilket är en sommarmånad, så sök dig ut och tanka solljus och frisk luft. Träning utomhus gör dig piggare, gladare och mer tillfreds. Får du dessutom lite skit under naglarna så kan det göra att hjärnan utsöndrar ännu mer glädje hormoner på grund av  de ämnen som finns i jorden. Jag har satt ihop ett kort och roligt pass som du kan göra utomhus. Du kan vara på en strand med stenar, i en skog med trädgrenar, på en äng eller en asfalterad yta, det bestämmer din omgivning.  

Använd dig av naturen

Är du på en sandstrand? Fyll en kasse med sand som du knyter ihop, använd en kasse till så att du riktigt förseglar sanden. Nu har du ett perfekt träningsredskap. När du är klar så häller du ut sanden och tar med din påse hem. Använd petflaskor och fyll dem med vatten, sand eller grus. Det finns så många möjligheter.

Värm upp genom lätt jogging i ca 10 minuter. Fram och tillbaka på den plats där du ska träna. Om underlaget är ojämnt så tänkt på jobba med lätta fötter. Det vill säga kort fortsättning där du med pigga fötter snabbt kan parera eventuella ojämnheter. Det ger en rolig löpning.

Utfall med vikter

Håll vikten i höger hand, kliv bak med vänster fot och sänk knät i ett utfall. Pressa dig upp samtidigt som du lyfter knät och armen med vikten. Upprepa 20 gånger och byt sen ben. Tänk på att spänna magen och behålla överkroppen rak. Känner du dig ostabil, bredda avståndet mellan fötterna så att de hamnar bredare än axelbrett. 

Axellyft på ett ben

Lyft ena benet och sträva efter att hålla överkroppen så rak som möjligt. I händerna har du stenar, grenar eller små påsar med sand. Att vikten är ojämn är bara bra då får magen jobba lite extra. Lyft armarna tills du kommer i axelhöjd. Sänk armarna långsamt igen och vänd övningen innan händerna nuddar utsidan av låret. Gör 15 stycken. 

Flytta stenar i plankan

Stå i plankposition på händerna, knä går också bra men se till att ha något skydd under knäna för att slippa störas av smärta. Försök att stå så rak som möjligt i kroppen och flytta nu en hög med stenar eller pinnar från höger till vänster. Jobba med att stabilisera bålen och höften så att rumpan håller sig så stilla som möjligt. När du flyttat klart så byter du hand och sida för att börja flytta över till andra sidan. Flytta högen 10 gånger. När första varvet är gjort så upprepar du i 3–4 varv. Nu har du ett snabb, effektivt pass som går att göra var du än befinner dig.