Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Cykeltur vid havet Bild: Mostphotos

5 bra skäl att ta cykeln

Trampa på – din kropp kommer tacka dig

De senaste åren har vi sett en trend där allt fler väljer att cykla, både i vardagen och som motionsform. Och det kanske inte är så konstigt – för det är både hälsosamt och miljövänligt.

Publicerad 2015-03-12 | Senast ändrad 2018-04-18 | Vardagspuls

Att cykla är ett av de enklaste sätten att motionera på, och det kan dessutom förebygga sjukdomar som diabetes typ 2, hjärt- och kärlsjukdomar, fetma och stress.
Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar att man utövar 30 minuters måttlig fysisk aktivitet dagligen – något som en daglig cykeltur till och från jobbet enkelt kan ge. Och du behöver inte träna hysteriskt och ge dig på tävlingscykling eller långlopp för att det ska ge effekt. Även vardagscykling i hyfsat tempo har stor effekt och de direkta hälsovinsterna är många.

1. Bättre kondition

Cykling är en skonsam form av lågintensiv träning, och cyklar du regelbundet gör det underverk för orken och konditionen.

Åldern som avgör din framtida hjärthälsa

2. Bra för hjärtat

Även hjärtat mår bra av regelbunden motion. Cykling gör att hjärtat pumpar syrerikt blod till musklerna, och hjärtat stärks. Motionen hjälper på så sätt till att förebygga hjärt-kärlsjukdomar. Det finns forskning som visar att risken för hjärtinfarkt kan halveras om du cykelpendlar regelbundet istället för att ta bilen.

3. Starkare lungor

Ju mer lungorna får jobba, desto starkare blir de - vilket i sin tur leder till bättre hälsa.

4. Bra för knän och leder

Cykling är en motionsform som är väldigt skonsam mot dina knän och leder. Se bara till att din cykel är anpassad efter din längd.

5. Bränner kalorier

Cykling är också ett bra sätt att förbränna kalorier på. En kvinna som väger 55 kg och cyklar i ett tempo på ca 10 km/h förbränner 120 kalorier på en halvtimma i genomsnitt. 
Det är inte bara hälsovinster du kan göra när du cyklar. Bor du i en storstad kan du spara en hel del tid (och pengar) på att cykla istället för att åka kommunalt. Och inte minst gör du en insats för miljön när du väljer cykeln framför bilen.

Källa: Boken ”Cykelsmart – Livskvalitet på två hjul”, utgiven av Svensk Cykling