Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

vakna morgonträna Bild: Johnér Bildbyrå

6 smarta knep för att orka morgonträna

Listan som hjälper dig att komma igång och iväg

Det finns så många härliga fördelar med att morgonträna. Du får massor av energi av endorfindosen, du har dagens pass avklarat och du har kickat igång förbränningen ordentligt. Ändå letar sig fingrarna till snooze-knappen på väckarklockan.
Här är 6 smarta knep som förvandlar dig till en morgontränings-människa.

Publicerad 2015-06-09 | Senast ändrad 2018-05-25 | Vardagspuls

1. Skapa distans mellan dig och väckarklockan

Om du helt bekvämt kan sträcka ut handen och ta död på den förargliga ringsignalen som väcker dig så är risken större att den där morgonlöpningen aldrig blir av. Lösningen: höj volymen på väckarklockan och placera den så långt borta som möjligt från sängen. När du väl gått upp ur sängen ökar sannolikheten att du inte somnar om.

2. Ta hjälp av mintknepet

Morgontrött på gränsen till sengångare? Fitnessexperten Brett Hoebel, tränare på amerikanska ”Biggest loser”, har ett effektivt knep för att väcka dig. ”Ta en minttablett så fort klockan ringer. Mintsmaken kommer att väcka dina smaklökar och dina sinnen, vilket hjälper till att få i gång dig” säger han till Womenshealthmag.com. Bonus: Du slipper dessutom morgonandedräkten.

3. Boka med en kompis

Du kanske vänder dig om i sängen och somnar om när du bara lovat dig själv att jogga den där rundan. Men hur blir det om du lovat att möta en kompis på hörnet om en kvart? Boka morgonträningen med en vän, så ser ni båda till att den blir av.

4. Gör det enkelt för dig

Vet du om att du är seg i skallen på morgnarna? Gör det så enkelt för dig som möjligt. Vill du äta något före träningspasset, förbered en smoothie kvällen före. Är valet av träningskläder en del av en långsam startsträcka, lägg fram alla träningskläder och dina hörlurar till kvällen före. En kopp kaffe hjälper dig att maxa träningsresultatet – så förbered bryggaren innan du går och lägger dig.

 

5. Själv är bäste peppare

Gör som alla olympiska mästare – bli världsbäst på att peppa dig själv. När klockan ringer på morgonen, säg till dig själv: ”Upp med dig! Kom igen! Du klarar det här! Du orkar!”. Vad du säger till dig själv gör nämligen stor skillnad, visar studier.

6. Lägg fram kläderna kvällen innan

Ja, man är ofta trött på morgonen när man vaknar och inte har man heller särskilt stor lust att börja rota igenom garderoben efter träningskläder och skor. Genom att lägga fram träningskläderna kvällen innan, på ett ställe nära sängen ökar du chansen att faktiskt orka kliva upp och genomföra det där morgonpasset.

 

Källa: Womenshealthmag.com