Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

6 saker som händer i kroppen när du tränar i kyla Bild: Johnér

6 saker som händer i kroppen när du tränar i kyla

Har du nånsin känt dig mer kissnödig eller att du andas pipande när du tränar och det är riktigt kallt ute? Det är helt normalt – men kan vara tecken på att du borde värma upp mer.

Publicerad 2016-10-31 | Senast ändrad 2017-12-04 | Vardagspuls

När temperaturen kryper nedåt börjar kroppen försvara sig mot kylan. Det kan kännas obehagligt ibland, men det betyder inte att vi helt ska sluta gå ut och springa, cykla till jobbet eller träna på andra sätt utomhus. Men vad är det egentligen som händer i kroppen när man tränar i kyla – och hur känns det?

1. Musklerna hårdnar

När det är riktigt kallt kan du känna det så fort du kliver utanför dörren: hur musklerna liksom drar ihop sig. Det gör i sin tur att din rörlighet begränsas. För att motverka den värsta stelheten kan du värma upp inomhus i några minuter innan du påbörjar ditt utomhuspass. Om du fryser så mycket att du skakar är du för dåligt klädd och bör gå in igen.

2. Blodet samlas i mitten

För att skydda de inre organen kommer blodet att samlas inne i kroppen när det är kallt ute. Därför kan det bli svårt att hålla värmen i armar, ben och ansikte. Det är viktigt att klä sig rätt och skydda framför allt huvudet, händerna och fötterna från kylan. Här kan du läsa mer om hur bör klä dig för att hålla en lagom kroppstemperatur i olika väder.

3. Din hjärtrytm förändras

Vanligtvis brukar hjärtrytmen bli något lägre vid kalla temperaturer när du promenerar eller står still eftersom mindre blod forsar till extremiteterna och huden. Men när du rör på dig måste hjärtat jobba hårdare för att hålla dig varm samtidigt som musklerna ska förses med syre. Det kan göra att du blir mer andfådd och tröttare än vanligt – så det kan vara bra att sänka din ribba något i samma takt som temperaturen sjunker.

4. Dina luftvägar drar ihop sig

Har du någon gång känt hur halsen är som ett sugrör när det är riktigt kallt ute? Det är för att kall, torr luft drar värme och fukt från dina luftvägar och lungor. Värm upp ordentligt så slipper du bli andfådd så fort du dragit igång ditt träningspass.Det kan också vara bra att täcka halsen med någonting värmande som du också kan dra upp över munnen om du behöver värma upp inandningsluften.

5. Du blir kissnödig

Samtidigt som din kropp samlar mer blod och vätska i mitten av din kropp för att hålla dig varm får din hjärna signaler om att göra sig av med överflödig vätska: därför blir du kissnödig. Viktigt att tänka på är att fylla på med vätska.

6. Du känner dig levande!

Eftersom din kropp får jobba hårdare än vanligt i kyla kan du också få ett större påslag av endorfiner. Vintertträning kan med andra ord vara perfekt för att motverka vinterdepressionen! Här kan du läsa mer om träningens effekt på din psykiska hälsa.

Källa: Prevention