Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Leila Söderholm visar ryggövningar som motverkar en stel rygg. Bild: Moa Alexandersson

Beroendeframkallande övning för att bli av med stel rygg – Leila guidar dig

Vår träningsexpert Leila Söderholm hjälper dig att bli av med din stela rygg. Här visar hon en övning som inte bara är effektiv utan också riktig skön och beroendeframkallande. Gör den flera gånger per dag för bästa resultat.

Publicerad 2017-01-17 | Senast ändrad 2018-05-29 | Leila Söderholm

Känner du att din rygg blir allt stelare? Känns det som om din nacke konstant är trött och att huvudet nästan är för tungt att bära? Upplever du att dina axlar inte kan sänkas utan konstant ligger under dina öron? Då är det dags att lägga in daglig rörelse eller stretch i din vardag.

Konstant framåtlutning = ömmande muskler

Trots att bröstryggens (övre delen av ryggen) kotor kan böjas bakåt och vridas så använder vi dem mest i en framåtböjning både på jobbet men även hemma. Allt vi gör i vardagen gör vi framåt, vilket innebär att hela ryggraden i övre delen av ryggen är framåtlutat hela dagarna. Även om du ligger och slappar i soffan så är det fortfarande en framåtböjning. Då får vi problem med rörlighet och muskler som ömmar eftersom de är korta, spända och konstant påkopplade utom när vi sover.

Öka rörligheten med bakåtböjningar

En väldigt bra början för att få bukt med detta problem är att börja göra bakåtböjningar.  När vi böjer ryggen bakåt så ökar rörligheten och det är lättare att få kontroll över problemet om vi börjar med ryggraden. Det tar inte lång tid och är enormt skönt, vilken bonus va! Det är sällan skönt eller mysigt att jobba med spända onda muskler, men den här serien är riktigt mysig. Beroendeframkallande mysig.

Använd det du har hemma

På bilderna använder jag en foamroller eller en triggerpunktsrulle. Du kan använda en vanlig fotboll eller en stor petflaska med vatten eller en kudde som du tejpar ihop hårt. Har du inget av detta kan du använda en kudde som du rullar ihop och tejpar med tjockare tejp till en hård cylinder. Lägg dig ner på rygg och placera rullen, bollen eller det du använder strax nedanför skulderbladen. Knäpp händerna bakom nacken och låt dina armbågar peka uppåt mot taket. Aktivera din mage genom att dra in naveln mot ryggraden.

Arbeta kota för korta

Böj dig bakåt så att huvudet nuddar golvet, vänd uppåt och börja om igen. Upprepa totalt fem gånger vid samma kota och se om du kan komma lite längre varje gång. Nu flyttar du rullen en kota uppåt mot huvudet och gör samma sak. Flytta hela vägen upp tills du är vid nacken. Ligg kvar och böj dig bakåt så att ryggraden får en annan böjning än i vardagen. Stanna där och andas djupt, ligg kvar så länge du kan.

Markant skillnad

Upprepar du denna övning varje dag eller flera gånger per vecka så blir skillnaden markant.

Tänk på ditt rörelsemönster i vardagen luta dig bakåt mot en vägg dagligen eller lägg dig på golvet och pressa dig upp på böjda eller raka armar med höften kvar i golvet. Viktigt för ryggen att användas åt olika håll, dagligen.

Om du har eller har haft akut smärta eller utstrålande smärta i armarna så bör du inte göra denna övning innan du har sökt läkare eller sjukgymnast för din skada.

Kram Leila