Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

träna utanför gymmet Bild: Johnér Bildbyrå

Så bränner du fett – utanför gymmet

Bara en halvtimme till träning? Inga problem!

Vi har alla dagar när vi inte hinner i väg till gymmet. Men det betyder inte att du inte kan få till ett effektivt, fettförbrännande pass! Maxa en halvtimme med de här 5 träningsformerna.

Publicerad 2015-05-27 | Vardagspuls

1. Inlines: bränner 425 kcal på 30 minuter

Hela kroppen får sig en omgång när du ger dig ut på en långtur inlines. Det beror på den pendlande rörelsen du gör med armarna och påfrestningen i rumpa och lår. Även dina inre magmuskler får jobba för att hålla dig i balans. Håll ett stadigt tempo och glöm inte hjälm och handleds-, knä- och armbågsskydd.

2. Löpning: bränner 374 kcal på 30 minuter

Löpning aktiverar de största muskelgrupperna i din kropp (ben, rumpa och magmuskler) och det bidrar till en hög förbränning. Pendla gärna med armarna nära intill kroppen och luta dig inte framåt när du springer. Ett sätt att öka förbränningen under löppasset är att införa intervaller där du växlar mellan lugnt och snabbt tempo, eller att köra backlöpning ibland (upprepa löpning uppför och nerför samma backe. Spring relativt fort uppför backen i en bestämd tidslängd eller bestämd sträcka. Sedan vilar du några sekunder ”på toppen” eller vid vändningen innan du joggar eller går ner för backen).

3. Hoppa hopprep: bränner 340 kcal på 30 minuter

Gör som proffsboxarna och ta hjälp av hopprepet för att förbättra flåset. Hoppa med fötterna en aning isär och håll kroppen upprätt, och hoppa lågt, nära marken. Här kan du också maxa passet genom att exempelvis växla tempo, hoppa på en fot i taget eller att hoppa medan du joggar omkring.

4. Rocka rockring: bränner 300 kcal på 30 minuter

Artisten Beyoncé tar hjälp av en vuxen-rockring för att hålla kroppen i trim. Din egen rockring för träning (de är större och tyngre än vanliga rockringar) hittar du hos närmaste sportkedja. Du har rätt storlek på rockringen om den når upp till ditt bröst när du har den stående framför dig. För att komma igång, ställ dig med en fot fram, en fot bak och förflytta din vikt bakåt och framåt (inte i en cirkel). Det kan ta lite tid att få in tekniken perfekt, men även ett kort pass har effekt.

5. Ta en powerwalk: bränner 170–285 kcal på 30 minuter

Även promenader kan ha stor effekt, men här räcker det inte att strosa lite stillsamt och kika i skyltfönster. Du behöver gå så pass snabbt att det är lite obekvämt att föra en konversation. För att få ut så mycket som möjligt av din halvtimme, håll kroppen upprätt och pendla med armarna utmed kroppen. Du kan också gör din powerwalk mer effektiv genom att lägga in två minuter av gå-så-snabbt-du-kan-intervaller eller löpning. Ett annat sätt är att greppa bungypump-stavar, som fjädrar och samtidigt har en inbyggd vikt för ökat motstånd, då får du också upp förbränningen.

Källa: Health magazine