Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Naprapaten Gunnar Söderström guidar till ett smärtfritt liv Bild: Pressbild

Så börjar du löpträna om du är överviktig

PT:n Gunnar Söderström svarar på träningsfrågor

Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, svarade på tittarnas frågor om träning. Bland annat om kolhydratladdning, löparknän och om att börja löpträna som överviktig.

Publicerad 2015-09-21 | Vardagspuls

Vardagspuls: I kväll svarar träningsexperten Gunnar Söderström på era frågor om träning. Vad undrar du över? Ställ dina frågor redan nu!

17:10, 21 September 2015

Vardagspuls: Fortsätt skicka in era frågor om träning! Så snart Gunnar Söderström hinner kommer han att sätta sig och svara på dem.

18:09, 21 September 2015

Vardagspuls: Här har Gunnar Söderström delat med sig av sina bästa tips för att klara löpning i tuffa backar: http://www.vardagspuls.se/motion--traning/abborrbacken/

18:10, 21 September 2015

lilla latmajan: Hej! Jag är så lat när det gäller att stryka min tvätt, det är ju sååå jättetråkigt. Det blir liggandes alldeles för länge.

18:15, 21 September 2015

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej Angelica
Det allra första jag skulle be dig göra är att ändra utrycket till "jag har hitentills inte orkat mera än 5km" Springer du några intervall? Du kan och kommer garanterat i framtiden med lite bra träning och intervaller orka mer än 5km

18:18, 21 September 2015

Lina: Hur ska jag komma igång med träningen igen? Blir mycket stillasittande då jag pluggar på distans. Tips på att komma igång med tex tidiga morgonpromenader ?

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej Linda, ställ frågan hur kan jag göra morgon promenader så roliga som möjligt? Kanske lyssna på en bok, eller belöna dig på ett bra sätt, om det inte funkar kan du försöka ställa frågan vad händer om jag inte tar mina promenader? Om du kan fokusera på det negativa som då kan vara effekten och det jobbiga blir "värre" än vad det är jobbigt att ta promenaden i första läget kommer du absolut vilja komma ut. Lycka till

18:22, 21 September 2015

HG : Hej Gunnar Jag har hela mitt liv tränat. Sedan jag var 7 år och verkligen testat alla idrotter och sporter. Idag är jag 34 och mamma och tränar på gym varje dag och en del crossfit men jag har väldiga problem med mina fötter och oavsett om jag har speciella Skor eller inlägg kan jag aldrig springa. Jag går inåt, är plattfotad och har den berömda knölen vid stortån. Jag får ibland sådan lust för att springa och gärna alla dessa lopp. Men hur ska jag göra för att komma runt problemet? Finns det något jag kan göra eller att springa kanske inte är för alla?

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej, det låter som om du skulle kunna vara en av dom som skulle må bra av ett ilägg. En platt fot kan prepisponera för ganska många skador runt fötter och underben. Men helt klart är att du absolut skall börja springa igen. Möjligen att du skulle kunna ha en "hallus valgus" klassisk diagnos på stortårn grundled. Lycka till

18:25, 21 September 2015

S: Vad har du för tips på träning där man ej behöver besöka en träningsanläggning eller innefattar jogging?

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej S

Här finns det verkligen MASSOR med allternativ, bara i vardagsrummet eller på en gräsmatta. Kolla youtube och träning i hemmet eller träning med egna kroppen. Lycka till

18:27, 21 September 2015

Mia, Vardagspuls: "lilla latmajan" Jag håller helt med dig - det är väldigt sälland ngt blir strykt överhuvudtaget hos mig...!

18:28, 21 September 2015

V: Vågar man börja löpträning trots övervikt eller borde man gå ner i vikt först? Tanken är ju att börja försiktigt med gång + löpning osv.

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej V

Absolut, det är ett jättebra sätt både att komma ner i vikt och stärka skelett och leder. Men börja mycket försiktigt, t ex jogga med små steg 1 min sedan gå 1 min ca 5 gånger. Kroppen kommer inom loppet av några veckor direkt anpassa sig till dom nya kraven du ställer. Redan efter 2 veckor kan man mäta dom första effekterna. Lycka till

18:29, 21 September 2015

Matilda: Hej! Jag börjar få problem med löparknä. Har du några tips på vad man kan göra åt det? Älskar att springa, så vill inte sluta med det.

Gunnar Söderström, träningsexpert: Ja absolut, löparknä beror på lite förkort Tractus ilio tibialis. Det är en tacksam diagnos på så sätt att det ofta/altid går att stretcha bort. Lycka till

18:30, 21 September 2015

Professor nord: Hej varför sväller mina benhinnor när jag springer utomhus men inte då jag kör löpband tycker att jag springer på samma sätt

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej, svårt att säga någon skillnad borde det ju vara, möjligen kan det bero på att på ett löpband springer man på en lite svikande "bädd" möjligen gör det skillnaden. Testa att landa lite snällare med kortare steg när du springer ut så kan det räcka att skapa en skillnad. Lycka till

18:32, 21 September 2015

Eva: Hej. Vill träna men inte ha muskler hur tränar man då? Har mycket daglig träning i vardagen.

Gunnar Söderström, träningsexpert: Jo, lite muskler vill man absolut ha, däremot tänker jag att det inte är bulkiga stora "bulliga" muskler du inte är sugen på. Men låt mig till 100% lova dig att du kan göra all träning utom möjligen extrem tung styrkelyft och bara få kanon resultat.

18:36, 21 September 2015

Carina: Jag ska också göra tjejklassikern! Har lyckats komma upp i långsam löpning 10 km, men varit förkyld och inte tränat något på snart två veckor. Men jag ska göra ett försök ändå. Hejja oss!

18:37, 21 September 2015

Vera: Jag brukar äta en stor tallrik pasta efter ett hårt träningspass. Men nu för tiden är det ju så mycket snack om att man inte behöver kolhydrater. Var står du? Är pasta bra när man behöver energi efter träning?

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej, alltså man kan absolut presetera bra utan kolhydrater men jag tycker absolut inför ett längre pass att det är bra att ha med kolhydrater i uippladningen. Däremot tror jag 0% på den kolhydratladdningen man gjorde förr i tiden. Man tar inte upp mera kolhydrater bara för att man laddar på extra mycket. "badkaret kan bara bli fullt" även om du fortsätter fylla på vatten. Därför är det bättre att under långa pass fylla på med kolhydrater under loppet. Gel, bars och sportdryck. Lycka till

18:41, 21 September 2015

Anita: Hej! Älskar promenader men när 40 min har gått säger kroppen ifrån då blir det pang stopp, förut orkade jag gå en timma, får ont under fötterna också. kan det bero på fel skor?

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej Ja det kan absolut vara en anledning. Testa men nya skor och lek med tanken att du visst kan gå en timme, lycka till

18:42, 21 September 2015

Sandra: Hej Gunnar! De där cardion på morgonen innan frulle, gör den verkligen så mycket större skillnad än samma cardio på kvällen?

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej, ärligt talat, nej. Fettförbränning pågår jämnt, man ser att det är lite större på morgonen och lite lägre på eftermiddagen och tanken var ju då att öka ytterligare förbränningen på morgonen. Men det är ju lika intressant att hjöa lägsta nivån på eftermiddagen. Lycka till
Det viktigaste är att det blir av

18:44, 21 September 2015