Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Leila Söderholm Vardagspuls mammaträning Bild: Vardagspuls

Så kommer du igång med träningen efter graviditet

PT-Leila Söderholm: Börja försiktigt och känn efter

Hur mycket kan man träna under graviditeten egentligen? Och hur ska man komma igång igen efter en graviditet? Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm hjälper till!

Publicerad 2015-11-16 | Senast ändrad 2017-01-18 | Vardagspuls

MER: Naprapaten och personliga tränaren Katarina Woxnerud visar bra magövningar under och efter gravitet

Över 40 000 kvinnor i Sverige varje år riskerar att få bestående problem graviditet och förlossning, det skriver sajten Mamma Mage. Trots detta pratas det inte så mycket om det här och problemen tas inte alltid på allvar inom vården. Det är ofta separerade magmuskler som inte går tillbaka som det blir problem med. Och det här vill Mama tummy day uppmärksamma den 25 april för tredje året i rad.

Många kvinnor tycker att de får bra vård under själva graviditeten men efter förlossningen lämnas man åt sitt eget öde. Men det finns träning som är bra att göra såväl under som efter graviditeten. Leila Söderholm berättar vad du ska tänka på och visar effektiva magövningar för att komma tillbaka efter förlossningen.

Nedan ser du chatt med personliga tränaren Leila Söderholm (från november 2015) om hur du får magen i trim efter graviteten.

Ullis: Hej Leila! Du är toppen! Vilken övning skulle du rekommendera och om man vill tajta till mamma-rumpan?

Leila Söderholm: Titta på programmet, så tipsar jag om hur du får till bra övningar för rumpan, lycka till! Kram Leila

17:57, 16 November 2015

Cicci: Hej Leila! Jag haft för en tid sen fött mitt andra barn och jag har inte kommit igång med träningen. Jag har verkligen ingen lust. Men jag skulle vilja styrketräna som jag gjorde innan. Hur kommer jag igång igen på bästa sätt?

Leila Söderholm: Hej Fundera på varför du vill komma igång och använd det som trigger. Det funkar alltid. Gör det du gjorde innan men lite lättare. och inga utfall! Kram

17:59, 16 November 2015

Mikaela: Hur tränar man på bästa sätt under graviditeten?

Leila Söderholm: Promenera och styrketräna, spinning, och crosstrainer är snällt och superbra träning. lycka till!

18:00, 16 November 2015

Hans Østergaard Danmark: Kors hvor ser du bare godt ud,lykke til.

18:06, 16 November 2015

Elisabeth: Hört massor om att man ska vara försiktig med träning efter förlossningen speciellt med magen och magträning vad är det man kan "förstöra" av att köra igång för hårt? Vill verkligen börja träna för att må bättre och få en snyggare kropp men är nästan rädd ifall att jag skulle börja för hårt pga av allt jag läst & hört.. Fick barn för 2 månader sen kan jag köra igång med löpträning och styrka nu och hur hårt och när vet jag att jag kan öka?

Leila Söderholm: Hej! Vänta med att börja springa, gå ut och gå med vagnen, du vill inte skada dig så skynda långsamt. Gör benböj, rygglyft och köp ett par lätta hantlar som du kan jobba med.
Lycka till!

18:12, 16 November 2015

Johanna : Hej, Jag födde min son med kejsarsnitt för 12 veckor sedan och vill gärna komma igång med mer än promenader. Ska jag med snitt på magen tänka på något speciellt?

Leila Söderholm: Hej!
Vid snitt bör du vänta ca 8 veckor innan du börjar träna. Du kan göra benböj, köra med lätta hantlar och göra höftlyft. Jobba med att hitta dina djupa magmuskler och aktivera din mage igen. Lycka till

18:16, 16 November 2015

Johanna: Leila! Vad kan man göra innan eller tidigt i graviditeten i träningsväg för att förbereda kroppen inför vad som komma skall. Du sa att man tappar rumpan till exempel. Tänker då att det är bra att träna den tidigt och så länge man kan. :)

Leila Söderholm: Hej Johanna!
Exakt jobba med rumpan hela vägen och känn att du aktiverar den. Efter förlossningen gör du benböj och försöker att aktivera rumpan. all lycka med din bebis!

18:17, 16 November 2015

Ida: Hej! Jag har börjat styrketräna och sprungit lite lätt (bebis 12 veckor). Finns det någon övning en bör undvika innan alla muskler är på banan igen?

Leila Söderholm: Undvik snabba riktiningsförändringar , utfall och steg åt sidan det är för tungt för ditt bäcken. Löpning kräver en stark mage och bäckenbotten så var säker på att din mage är stark nog. Lycka till

18:18, 16 November 2015

Beatrice: Hej! Såg nyss övningarna du tipsade om, vad var de för redskap ni använde när ni skakade armarna för att aktivera inre magmuskulaturen? Finns de att köpa eller kan du rekommendera något likvärdigt, kreativt, man kanske har hemma? :)

Leila Söderholm: Hej!
Vi använde ett speciellt träningsredskap som går att köpa på nätet. Annars kan du jobba med en balansplatta eller ställa dig på en ihopvikt badhandduk eller sitta på en pilatesboll och balansera. Lycka till

18:19, 16 November 2015

Evelina: Hej hej, min son är sju månader och jag har till för ngr veckor sedan haft känningar i ljumskarna och blygdben när jag promenerat lite snabbare el lite längre. Är fortfarande rädd för att träna fel och har därför inte vågat börja. Hur/vad ska jag träna för att inte göra det värre? Gärna flera alternativ. Innan grav tränade en hel del cirkelträning, cykel, klättring mm. Känner mig rastlös och frustrerad!! Tack för din hjälp!

Leila Söderholm: Du kanske ammar och det gör att du ditt bäcken är uppluckrat och fortfarande ostabilt. Prova att gå på spinning men sitt och cykla.
Lycka till!

18:21, 16 November 2015

Karro: Kan man göra de mammaövningar du visar i programmet även under graviditeten?

Leila Söderholm: Öka dina vikter succesivt och skynda långsamt, om du känner att bäckenbotten och magen är starka så kan du börja springa lite försiktigt. Träna hemma med din dotter brevid det är supermysigt. Lycka till

18:23, 16 November 2015

Magdalena: Har en dotter som är 7 månader, tränade jättemycket innan jag blev gravid. Älskade styrketräning med fria vikter. Tränade inte speciellt mycket under graviditeten och har inte tränat något ännu förutom promenader och spinning. Försöker träna upp inre magmuskulaturen. Men är ivrig att ta i hårdare. Skulle jag kunna gå ut och springa nu? Kan jag ta i hårdare med vikterna på gymmet? Tycker de är svårt att veta när jag kan ta i som innan igen.

Leila Söderholm: Hej!

Öka vikterna succesivt och gör övningar som benböj och axelpress rodd och dylikt. Prova att springa en liten stund och pausa, spring lite igen och pausa. Känn efter hur det känns och om din mage och bäckenbotten är ok. Lycka till

18:25, 16 November 2015

Angela: Hej! Har du nåra tips hur man kan träna och hålla koll på sitt barn.

Leila Söderholm: Träna med ditt barn hemma, jag har 3 barn som alltid varit med mig och tränat hemma. Superbra övningar som ger otroligt bra effekt.
Lycka till

18:26, 16 November 2015

Karro: Hej igen! Det blev nog fel svar på min fråga tidigare :) Kan man göra de mammaövningar som du och Anna visade i programmet även under graviditeten?

Leila Söderholm: En rekommendation för löpning efter graviditet är 6 månader men det beror på hur dina magmuskler och bäckenbotten fungerar. Skynda långsamt då det krävs mycket av kroppen för att få till det skadefritt. Kram L

18:37, 16 November 2015

Martina: Hej! Fick barn för 7 månader sedan, helammar fortfarande. Tränar på gym 3 ggr/vecka, lätta övningar. Är det ok att börja med löpträning?

Leila Söderholm: Stå upp mot en vägg och gör försikitga situps för att aktivera musklerna. Armhävning mot en vägg är också jättebra, börja där och skynda långsamt. Lycka till

18:38, 16 November 2015

HG: Varför ser man graviditet som en sjukdom? Varför ska man INTE ta i under och efter en graviditet? Varför tipsar ni alla nyblivna mammor att bara gå på promenader? Jag själv födde min son för snart 8 månader sedan. Tränar på väldigt hög nivå och gjorde det under graviditeten också fastän jag hade extrema foglossningar från vecka 8 och dessutom förvärkar sedan vecka 32. Var på gymet 2 veckor efter förlossning och tillbaka i min form 3 mån efter förlossning. Nu är jag gravid igen i vecka 15 och tränar på samma sätt. Såklart att man ska anpassa från månad till månad och från dagsform till dagsform men snälla ge inte tips till folk att vänta med träning under eller efter förlossning. Mitt tips är; ju fortare du är tillbaka på gymet desto fortare är du i form. Dessutom ska man vara strikt med maten för annars ser man inte resultat.

Leila Söderholm: Hej HG!
Kul att träningen går bra trots graviditeter.
Det beror helt på vilken träningsbakgrund du har. Vi vill aldrig skada någon eftersom kvinnokroppen går igenom en stor omställning så gäller det att ge försiktiga råd. Känner du din kropp och är van att träna så är det annorlunda.
Ha det bäst!

18:41, 16 November 2015

Lisa: Hej! Fick barn för 11 månader sedan har försökt komma igång med hemma träning, det går dock lite trögt. Men är lite rädd då mina magmuskler fortfarande är lite delade mest vid naveln men även en centimeter under och över. Delningen är ca två fingrar bred. Kan jag gå på eller bör jag fortfarande vara försiktig? Tips på bra övningar?Kan jag fortfarande få ihop dem??

Leila Söderholm: Du kan absolut träna men inga situps eller övningar som ställer höga krav på magen. Gör övningar där du får upp pulsen och höj vikterna succesivt. Lycka till

18:43, 16 November 2015

Artikeln är uppdaterad 25 april 2016