Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Vardagspuls Leila Söderholm rumpträning Bild: Vardagspuls

Därför är det så viktigt att träna rumpan

PT:n Leila Söderholm visar flera effektiva övningar

Att träna kroppens största muskel, rumpan, är välgörande för hela kroppen. PT:n Leila Söderholm visar flera bra övningar och svarar på tittarnas frågor om rumpträning.

Publicerad 2016-02-01 | Senast ändrad 2017-01-18 | Vardagspuls

Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar för att träna rumpan. Från Vardagspuls den 1 februari.

Eva: Om du bara får välja en enda rumpträning, vilken är den mest effektiva?

Leila Söderholm: Min favorit rumpträning Borsowgång som visar i studion idag. Den ställer krav på rumpan och känns rejält dagen efter:) Leila

12:41, 1 February 2016

kim: Vilka delar av kroppen påverkas av rumpmuskeln? Alltså hur märks det om man är för svag där bak? :)

Leila Söderholm: Om du känner att din svank har ökat så kan det bero på för svag muskulatur i rumpan. Det kan på sikt ge dig ont i ryggen och du kan tex i ett löpsteg känna dig svag och andra muskler får ta över jobbet och då är det lätt att få obalans i dem med smärta som följd. Leila

12:43, 1 February 2016

Tina: Kan man punktträna rumpan?

Leila Söderholm: Ja, absolut! Ju tyngre vikter du använder desto större muskeleffekt.
Men jag tycker att det är viktigt att träna hela kroppen och jobba på att bli funktionellt stark i hela kroppen. Det gör livet trevligare:)

12:44, 1 February 2016

Anders: Är det svårt att komma åt och träna HELA rumpmuskulaturen? Hur många övningar behöver man göra?

Leila Söderholm: Egentligen inte i tex ett utfall så jobbar du med att bromsa rörelsen och stabilisera bäckenet samt pressa dig upp. Eftersom övningen sker på ett ben så får du med alla muskler. :) Leila

12:46, 1 February 2016

Vardagspuls: Här hittar ni Leilas rumputmaning – 5 till 100 benböj på en månad: http://www.vardagspuls.se/motion--traning/leilas-rumputmaning/

13:17, 1 February 2016

Sofia: Varför får man svagare och plattare rumpa när man är gravid? Vad kan man göra för att motverka det?

Leila Söderholm: Två saker, bäckenet ska isär ganska rejält och sätetsmuskeln sitter i det området så det är inte konstigt om den tappar lite av sin funktion. När du har en tung mage så får du också en annan hållning och ett annorlunda sätt att gå vilket gör att du inte aktiverar sätet som du brukar. Försök att spänna rumpan och hitta hur du ska aktivera rumpan i din vardag. Leila

13:21, 1 February 2016

angelica: Varför är rumpan så viktig att träna? Är den viktigare än att träna bålen?

Leila Söderholm: Inget är viktigare än något annat hela funktionen i kroppen är viktig. Träna allround, bål, rumpa, rygg och lår så blir du stark inifrån och ut. Har du problem med smärta eller för stor svank så kan det vara idé att träna både bål och rumpa mer. :) Leila

13:23, 1 February 2016

karin: Jag tränar inte rumpan för känner att den kommer med så mkt när jag joggar. Räcker det inte med att träna rumpan genom joggingen?

Leila Söderholm: Rumpan är absolut med och hjälper dig när du springer. Du kan få ett ännu bättre löpsteg med ett starkare frånskjut om du tränar ditt säte:) Löpning är magiskt men du minskar risken rejält för skador om du också styrketränar. :) Leila

13:24, 1 February 2016

Stina B: Om man vill komma igång och göra rumpövningar hemma för att få lite bättre hållning vad kan man göra. Skulle vilja ha övningar för hela kroppen men jag har inte ork eller lust känns de som men jag blir imponerad av dig för vi har ju samma sjukdom fast jag har min påse kvar.

Leila Söderholm: Hej Stina!
Jag hejar på dig! Vill du träna upp dig efter tuffa operationer så är det en bra idé att träna lår, rumpa, rygg och mage. Ligg på rygg och gör höftlyft som vi gjorde i sändning. Då får du med baksida lår och ländrygg samt rumpan. Gör benböj och bestäm innan hur många du ska göra gärna 10x 3 av alla till att börja med.
All lycka :) Kram Leila

13:27, 1 February 2016

karinski: Räcker det inte med att man tränar rumpan genom joggingen? Jag joggar mkt å får min rumpträning från det!

Leila Söderholm: Du får ett starkare frånskjut och en mer stabil höft av att lägga tills stryrkeövningar. :) Leila

13:28, 1 February 2016

tove: Hur mycket kan man öka sin allmänna förbränning genom att träna rumpan?

Leila Söderholm: Svårt att säga eftersom det beror på hur mycket, hur tungt och hur ofta du tränar. Träna så att du blir anfådd och använd gärna vikter för att öka förbränningen. :) Leila

13:29, 1 February 2016

Laila: Varför är det så viktigt att träna rumpan Leila?

Leila Söderholm: Stor starkt muskel som hjälper din kropp att fungera optimalt. Träna hela kroppen och lägg lite extra kärlek på rumpa, rygg och bål. :) Leila

13:30, 1 February 2016

tove: Finns det andra stora muskler som är bra för förbränningen?

Leila Söderholm: Låren är stora muskler, bålen, ryggen ju mer muskelmassa desto högre förbränning. Jobba med att pressa upp pulsen när du tränar, kan du hoppa, så är det perfekt att lägga in i träningen eftersom det ökar din explosivitet. Träna allround, det är alltid bäst:) Leila

13:31, 1 February 2016