Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Oscar Jöback. Bild: Privat

Oscar Jöback svarar på era frågor om stillasittande

Träningsexpertens bästa tips från chatten

Publicerad 2015-03-23 | Vardagspuls

Berit: Snälla Oscar, jag blir yrslig vid datorn och mobilen. Doktorn säger att jag har spända muskler i nacken. Hur kan jag träna bort detta otäcka?!

Oscar Jöback: Spända muskler kan du slippa genom att börja röra på sig och göra övningar runt nacke och rygg för att få igång blodtillförseln dit.
Yrslig är du antagligen för att du inte får tillräckligt med syre och blod till muskeln. 
Lycka till!


Mona: Jobbar inom vården och går hela dagarna. Kan ibland bli väldigt trött i ryggen. Vad kan man göra?

Oscar Jöback: Hej Mona! Ge dig själv några pauser att sträcka ut bröstmusklerna och axlar. 1 till 2 minuter egen tid. Gör några av de övningar vi har på Vardagspuls.se :)


Mika: Hur tränar man sin bål bäst?

Oscar Jöback: Hej Mika! Med ryggresningar, crunch (sit-up) och plankan i alla dess olika former och övningarna som finns här.


Julia: Min pojkvän sitter mycket och kör bil under dagarna och har ofta ont i skulderbladen, axlarna och nacken. Hur kan detta förebyggas?

Oscar Jöback: Hej Julia! Sitter man i bilen så kan man rulla ihop en handduk och placerara den bak på korsryggen, trycka in rumpan mot ryggstödet och trycka skulderbladen mot ryggstödet. Man skapar en naturlig svank.


Ida: Vad är bäst att ha på fötterna om man ska stå och jobba vid datorn?

Oscar Jöback: Hej Ida! Ha gärna sköna sportskor som har bra dämpning och är fotriktiga och sköna. Du kan även vara barfota :)


Emma: Hur ska man träna när man har astma? Har svårt att hitta en balans, då jag lätt blir sjuk.

Oscar Jöback: Hej Emma! Du känner din kropp bäst och din astma. När du känner att du inte får tillräckligt med syre för att du ansträngt dig. Se till att stanna upp och fortsätt när du känner att du får luft igen. Jag vet inte hur svår astma du har, men du kan prova att utmana när du inte får luft. Men du styr din träning. Träning handlar inte alltid om hög puls.


Maryam: Hej Oskar! För viktminskning, är det bättre att lyfta lätt vikt och göra många repetitioner eller lyfta tyngre?

Oscar Jöback: Hej Maryam! För viktminskning är det bäst med konditionsträning/förbränningsträning. Muskelträning är för att hjälpa till att öka förbränningen då muskler kräver mer energi :)


Cissi: Hej. Har ont på höger sida av ryggen vid revbensslutet. Kan det ha med datorarbete att göra? Vad kan man göra för övning?

Oscar Jöback: Hej Cissi! Ont på ena sidan kan vara att du belastar den sidan mer och håller den positionen under lång tid. Försök att få den andra sidan aktiv genom att sitta rakare eller stå rakare. Växla och stå på ett ben i taget, men gör det lika mycket på båda benen. Gäller att hitta balans.


Kenny: Jag sitter mycket vid tv:n och datorn. Har du någon övning som hjälper mot det! Börjar verkligen få ont!

Oscar Jöback: Hej Kenny! Försök göra rörelser som är bakom ryggen eller övningar i gymet som tränar ryggen. Finns inga genvägar utan bara att komma igång. Men du måste börja utifrån vad du känner är bra för dig och tillgängligt.
Kolla och börja med våra övningar här på webben.