Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

träna bästa tiden Bild: Johnér Bildbyrå

Då är det bäst att träna

Få ut mest av passet – beroende på ditt mål

Vad har du för mål med din träning? Här hittar du bästa tiden att träna för att just du ska kunna maxa formen.

Publicerad 2015-05-12 | Senast ändrad 2018-01-03 | Vardagspuls

När du vill gå ner i vikt

Att träna på morgonen får dig att fatta mer hälsosamma beslut genom hela dagen. I en studie från Medicine & Science in Sports & Exercise fann man att kvinnor som tog en 45 minuters powerwalk på morgonen både fick ett minskat sötsug och var mer aktiva under dagen.
Men ät något innan du tränar! Visserligen är det så att du bränner mer fett om du tränar före frukost, men du orkar inte träna lika intensivt utan något i magen. Det betyder att du på hela taget ändå bränner färre kcal om du hoppar över frukosten.

När du tränar för ett särskilt mål eller vill bygga muskler

En studie publicerad i Chronobiology International  slog fast att muskelfunktionen och enzymernas aktivitet ökar på eftermiddagen, och når sin absoluta topp mellan klockan 14 och 18. Det betyder att du kan maxa din träningsinsats under den tidsperioden, och då nå nya toppresultat. Men om du tränar för ett lopp som startar tidigt på morgonen så behöver din kropp få chansen att anpassa sig till den tiden. Så när loppet närmar sig, börja löpträna tidigt på morgonen. 

När du brukar missa träningspasset

Har du ställt fram väskan i hallen för att gå och träna, men för 42:a gången i rad hittat på en undanflykt för att slippa? Veckans bästa träningspass är de som faktiskt blir av. Så hitta rutiner som passar för dig. Är du inte en morgonmänniska, ta med dig träningsväskan och gå direkt efter jobbet. Har du möjlighet att gå upp en timme tidigare, ta en morgonrunda. Ett bra sätt att faktiskt komma i väg är att boka träningen med en kollega, en kompis eller din partner. Det är svårare att ducka en inbokad träningsdejt.

Källa: Fitnessmagazine.com