Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

dryck för träning Bild: Johnér Bildbyrå

Dryckerna som hjälper dig att maxa träningen

Få ut ännu mer av ditt pass

Gör dig själv en tjänst och klunka rätt före och efter passet.
Här är dryckerna som gör skillnad.

Publicerad 2015-06-23 | Vardagspuls

1. Kaffe

När: Dagligen, och särskilt strax före ett träningspass.

Därför: Koffeinet i kaffe ger dig en skjuts och hjälper dig att orka ta i mer och längre, så att du får ut mer av ditt pass.
Lista: 5 hälsovinster med att dricka kaffe

2. Ingefära

När: Drick té med färsk ingefära dagligen och särskilt efter träning (koka vatten, skala en bit ingefära och skär i bitar, lägg eventuellt en kanelstång och lite honung i koppen för smak, häll upp vattnet och låt dra en stund).

Därför: Ingefära, som innehåller antiinflammatoriska egenskaper, har visat sig dämpa träningsvärk med hela 25 procent.

3. Grönt té

När: Hela dagen, och särskilt före ett träningspass. 3 koppar om dagen är utmärkt.

Därför: Koffeinet i grönt té hjälper dig att orka träna längre. Drycken ökar även förbränningen under träningen, tack vare en komponent som heter katechiner och får dig att bränna mer fett, särskilt under högintensiv träning så som aerobics.

4. Juice på körsbär

När: Dagligen fram till ett större lopp eller annan rejäl kraftansträngning (även under dagen för loppet).

Därför: En studie visade att löpare som drack körsbärsjuice inför ett maraton hade mindre ont under loppet än de som inte gjorde det. Det beror på komponenter i drycken som dämpar inflammationer. Dessutom har drycken visat sig förlänga sömnen när du dricker den regelbundet.

5. Lättmjölk

När: 2 glas lättmjölk direkt efter träningspasset.

Därför: Mjölkprotein är det bästa proteinslaget för återhämtning vid träning. Kalcium och vitamin D i mjölken stärker ditt skelett. Kvinnor som dricker två stora glas mjölk efter styrketräning får mer muskler och förlorar mer fett jämfört med kvinnor som dricker sockerbaserade energidrycker, enligt en amerikansk studie.

Källa: Sund.nu, Prevention.com