Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

leila söderholm träning med stol Bild: Moa Alexandersson

PT-Leila: Så tränar du effektivt – med en helt vanlig stol

Det ska vara enkelt att träna, tycker Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm. Här visar hon flera övningar som inte kräver någon dyr gymutrustning – bara en helt vanlig stol.

Publicerad 2017-04-18 | Senast ändrad 2017-08-24 | Leila Söderholm

Det är lätt att krångla till sin rörelse eller träning. Om vi ska tänka riktigt, riktigt enkelt så handlar det om att sätta ihop olika rörelser och upprepa så att man blir trött. Det är egentligen inte svårare än så.

Det vi gör är att vi krånglar till det och måste ha en maskinpark eller ett tillrättalagt pass för att få till det. Jag vill visa att det handlar om att bli trött, inget annat, det är då ett pass är lyckat oavsett vad man gjort!

Fundera själv på vilka olika övningar som du kanske känner dig bra på att göra. Gör det superenkelt, så att du känner dig bekväm genom hela passet och börja där. Hittar du ingen sådan övning ta en övning som du gjort förut och känner igen, det gör det lättare än att börja med en helt ny.

När det gäller all träning så är det viktigt att bestämma innan vilka antal som ska göras och hur många varv eller vilken tid som ska hållas. Bestäm en total tid, exempelvis 15 minuter, och håll den tiden. Du kommer att känna dig så nöjd.

Gör så här

  • Sätt ihop ett antal rörelser.
  • Välj antal.
  • Upprepa antal varv.
  •  Bli trött! ☺

Förslag på antal när du sätter ihop ditt pass

  • Nybörjaren 10 stycken av varje.
  • Motionären 20 av varje.
  • Elitmotionären 20 av varje samt lägg in 10 upphopp mellan varje övning.

I passet nedan har jag använt en stol som redskap, enkelt, tar ingen plats och effektivt.
Sätt din timer på 15 minuter och så gör du övningarna enligt antalet efter varandra. När timern ringer så är du klar och kan fira din prestation☺.

Tricepspress/Dips


Rak överkropp och rumpan nära stolen. Sänk kroppen genom att böja armarna, armbågarna strävar bakåt. Pressa upp igen. Gör 10 stycken.

Snabba fötter


Med lätta fötter så nuddar du stolen med ena foten och byter med ett litet hopp till din andra fot. Hoppa mjukt och landa med lätt böjda knän. Byt fot så snabbt du kan. Vill du inte hoppa så står du still och byter fot. Gör 20 st.

Liggande lårpress


Ligg på sidan med ena foten på stolen. Låt det andra benet pendla mellan golvet och undersidan på stolsitsen. Håll benen raka och magen aktiverad. Gör 20 st per ben.

Kickar över stolsrygg


Spänn magen och lyft benet så att du gör en spark över stolsryggen. Sparka tillbaka åt andra hållet. Magen är involverad i att lyfta benet så koppla på hela bålen. Gör 10 stycken per ben.