Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Leila Söderholm visar övningar som ger dig bättre hållning Bild: Moa Alexandersson

En bra hållning gör oss lyckligare!

PT-Leila ger dig övningarna som gör dig piggare

Vägen till lycka går delvis genom bra hållning. Här visar Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm några enkla övningar som du kan göra både på jobbet och i hemmet.

Publicerad 2017-05-15 | Senast ändrad 2018-04-11 | Leila Söderholm

Att ha en bra hållning är något vi måste påminna oss om varje timme. Oavsett vilken arbetsmiljö eller arbetsställning vi har så kommer den förr eller senare bli för enformig för kroppens muskulatur. Vissa muskler blir för starka och stela medan andra blir svaga och förlängda med brist på cirkulation som följd. Lider du av värk i axlar, nacke och rygg så finns det ofta möjlighet att förändra detta genom att lägga till pauser och rörelse.

Det vi gör varje dag påverkar kroppen enormt mycket, så även om vi går och tränar efter jobbet så krävs pauser under dagen. Ingen orkar sitta i perfekt position hela dagarna i sträck, det som krävs är medveten närvaro och att ta pauser minst en gång per timme. Det är inga svåra uttröttande svettiga övningar som krävs, utan små cirkulationsökande rörelser som ger väldigt fin effekt.

Missa inget från PT-Leila – prenumerera på Vardagspuls gratis nyhetsbrev

Stresshormonerna minskar

Jobba dagligen med att ha en god grundhållning där kroppen är sträckt, bröstet strävar uppåt och framåt. Vänt handflatan framåt, det påverkar axlarnas position och är något vi alla kan tänka på dagligen. Om vi har en god hållning där vi öppnar upp bröstet, för axlarna bakåt och öppnar upp handflatorna så ser man att halterna av hormonet testosteron ökar. Testosteronet påverkar humöret och orken positivt. Det finns också bevis för att stresshormonet kortisol minskar med en god hållning. Så det finns bara vinster med att tänka lite extra på hur du sitter och står.

Sätt din timer i mobilen och försök att genomföra övningarna några minuter eller några sekunder här och där. Det gör underverk för cirkulationen. När du gjort övningarna kommer du att känna dig mycket piggare! Jag använder ett gummiband, men det går lika bra med en sjal, handduk, hopprep eller en sladd.

Tre vanliga misstag som gör löprundan jobbigare i onödan

Övning 1

 

Sänk dina axlar och för bandet eller handduken bakom dig med raka armar. Håll så brett som det går första gången och flytta in händerna närmare varandra så att du ökar rörligheten. Håll armarna raka hela vägen ned mot rumpan och sänk axlarna. Här jobbar vi med rörlighet i axelleden och bröst, samtidigt som du aktiverar bröstryggen. Spänn din mage så att hela bålen är stilla.

Övning 2

Dra i bandet eller handduken och för bandet bakom huvudet, ner till nacken och upp igen. Behåll draget genom hela övningen. Försök att hålla blicken framåt och nacken rak. Spänn magen för att hålla kroppen stilla.

Källa: Amy Cuddy forskare