Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Pernilla Ericsson Harper Collins nordic jag ska hitta dig vardagspuls Bild: Ola Axman

”Så använder jag träning för att skriva böcker”

Författaren Pernilla Ericson om sitt bästa skrivknep

Vill du också förverkliga drömmen om att skriva en bok, men kör fast redan på första sidan? Författaren Pernilla Ericson, aktuell med thrillern ”Jag ska hitta dig”, avslöjar hur motion har blivit hennes hemliga vapen för att få jobbet gjort.

Publicerad 2017-05-02 | Berättat för Peder Nääs Sundemyr

”Den vanligaste frågan jag får sedan jag släppte min första bok är ’HUR klarar du att jobba heltid och skriva böcker samtidigt? Hur kan du behålla fokus efter en lång arbetsdag?’ Jag är journalist och redaktör, och det är klart att det tar emot att sätta sig ner kvällar och helger med det jätteprojekt som det är att skriva böcker, men jag har hittat en metod som gör det lättare. Jag ska berätta.

Jag är ganska rastlös som person, jag gillar omväxling i mitt arbete. Och ett bokprojekt kräver timme ut och timme in av koncentrerat arbete framför datorn, med en och samma text. I det läget är det lätt att blicken dansar in på sociala medier istället, att jag tappar känslan för det jag håller på med. Så jag började ge mig ut och springa precis innan ett långt skrivpass. Bränna av åtta–tio kilometer, ta en snabb dusch och sedan sätta igång att skriva. Då var rastlösheten plötsligt spårlöst borta, det fanns ett skönt lugn i kroppen och kapitlen fullkomligt dansade fram på skärmen.

Överläkaren: Därför blir du kreativ av träning

Slipper prestationsångest

När jag började kombinera skrivandet med motion så övervann jag också en annan fiende på köpet: prestationsångesten. Låt oss vara ärliga, att skriva en bok innebär minst lika mycket kamp med de inre demonerna som med själva manusbygget. När du har gjort din research – i mitt fall var det allt från att intervjua en kampsportsexpert, en före detta yrkeskriminell, en hacker och en polis till att lära mig om ansiktsigenkänning och läsa på om likmaskar – så är det bara du och det tomma pappret. Du och dataskärmen. Du måste brotta ner den där inre rösten som säger ”Ska folk verkligen vilja läsa det här?! Är det bra nog?”.

Det finns en klassisk bild av Den store författaren, med en rödvinskaraff intill pappershögen. Inte sällan behövdes nog vinet för att just döva prestationsångesten… En klick tvivel är bra, det gör dig ännu mer noggrann. En ocean av tvivel däremot, det är ett enormt hinder som kan få dig att ge upp och logga ut. Du blir ditt eget bokprojekts värsta fiende.

Ellen springer varje dag – men högst 20 minuter åt gången

Men när jag tränade hårt precis före skrivpasset motverkade jag effektivt den känslan genom att fullkomligt duscha kroppen i endorfiner. Du vet, det är lyckohormonet som kroppen belönar oss med när vi använder våra kroppar till det de är avsedda för: att vara i rörelse. Jag satte mig framför skärmen alldeles ”löparhög” och fullkomligt fokuserad och närvarande. Och den där rörelsehungern i kroppen kunde jag överföra på min huvudkaraktär, polisen Liv Kaspi, vars andra hem är kampsportsgymmet.

Fungerar för så mycket annat

Lediga dagar, när jag hade tid att skriva 8–10 timmar i sträck, så tog jag pauser och tränade ruffie med en kompis. Det är brottningsinfluerad träning som verkligen får det att bränna i musklerna. Sedan satte jag mig, alldeles lugn inombords, och skrev min kapitelskörd för dagen.

Det här är ruffie – träningsformen som väcker kämpaglöden

Det är en underbar metod för att få jobbet gjort. Testa! Och det här är inte bara ett smart knep om du vill göra verklighet av romandrömmarna i sommar. Det funkar även om du har ett stort jobbprojekt som ska skrivas, eller om du pluggar i timtal inför en tenta. Träna före långsittningen, eller ta träningspauser. Det är ett underbart sätt att hjälpa dig själv att lyckas.”

Om Pernilla Ericson

Ålder: 37.
Familj: ”Stor och bullrig.”
Gör: Journalist och författare.
Aktuell: Med thrillern ”Jag ska hitta dig”, uppföljaren till ”Spåren vi lämnar efter oss”.