Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Häng för dina axlars skull Bild: Moa Lexandersson

Häng för dina axlars skull

PT-Leila om en enkel övning som gör stor nytta

Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm har haft problem med axlarna hela livet. En övning som hon har upptäckt hjälper är att hänga i ett par minuter varje dag. Prova själv!

Publicerad 2016-11-07 | Senast ändrad 2018-02-26 | Leila Söderholm

Jag har i hela mitt liv, haft ont i mina axlar. Jag kan hålla det ganska bra i schack genom att träna alla små muskler kring mina axlar och skulderblad. Genom att ta pauser och hålla axlarna i rörelse så mycket som möjligt, så blir det stor skillnad. Mitt problem är att jag har framåtroterade axlar, vilket jag jobbar konstant med att förbättra. Som för alla andra så gör perioder av stress axel och nackhälsan värre och då är det ännu viktigare att ta hand om dessa områden.

Sen en tid tillbaka har jag jobbat med mitt dagliga ”häng” i min vardagsrutin. Jag försöker att hänga en stund varje dag, ingen prestation, ingen träning utan endast min lilla stund för mig själv där jag hänger och andas in och ut långsamt samtidigt som jag försöker räkna sekunderna. Min hjärna skriker och vill inte riktigt att jag ska hänga där, mina händer som är ovana att hålla hela kroppsvikten pratar också med mig och vill att jag ska släppa men jag har bestämt mig att jag ska hänga minst 2 minuter varje dag. Det behöver inte vara i följd, ibland delar jag upp det i två tillfällen men ibland blir det t o m fyra. Huvudsaken är att jag gör mina två minuter per dag.

”Hela ryggen känns rörligare”

Det som är enormt härligt är att det fungerar, mina axlar och hela ryggen känns rörligare och de vanliga problemen jag kan känna är inte alls lika framträdande längre. Det har blivit min lilla paus som jag tar när jag sitter och jobbar. Jag använder mig av en balk i taket som jag når via en stol och där hänger jag. I början kändes det rejält i händerna men det blir bättre för varje gång. Det går att hänga i ringar, i klätterställningar, gungställningar, utskjutande lister, dörrkarmar och chinsräcken som kläms fast i dörröppningar. Allt vi kan hitta som håller vår kroppsvikt är till för en hängstund.

Ido Portal som är en förebild med sin Movement Culture har lagt ut flera utmaningar som innebär att vi ska lära oss att hänga mer och också träna hängande. Det finns oändliga fördelar med att hänga. Skulderbladen, armbågarna, vrister, hand/fingrar och ryggmusklerna påverkas positivt av att hängandet, kan du dessutom jobba med att slappna av i kroppen och djupandas samtidigt som du hänger så får du in en mental paus.

Läs mer om Hängande övningar på Ido Portal!

Ha ett härligt häng!

Leila