Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Hillevi Wahl runstreak Bild: Hillevi Wahl

Jag har sprungit från Smygehuk till Borlänge

Hillevi Wahls runstreak är i mål – nu har hon sprungit 99 dagar i sträck

Jag har sprungit 99 dagar i sträck. Fatta hur coolt det är. Nittionio – och säkert blir det en hundrade gång i morgon också. För jag har mått så bra av det här lite tokiga experimentet, min runstreak.

Publicerad 2016-10-14 | Senast ändrad 2017-01-24 | Hillevi Wahl

Jag har under de här drygt tre månaderna blivit snabbare, smidigare, starkare, uthålligare och andas mycket bättre. Jag är gladare och jämnare i humöret. För första gången i mitt liv känner jag mig dessutom som en löpare.
Ändå har jag insett att det inte är de jobbigaste passen eller de längsta som har varit de viktigaste – utan de där korta långsamma har varit minst lika viktiga. Det är själva regelbundenheten som har gjort störst skillnad.

Reglerna var enkla

För att backa tillbaka: I juli hade jag aldrig sprungit en löprunda i mer än tre dagar i sträck. 
Då tyckte jag att det var superjobbigt att springa tre dagar i rad. En gång i veckan kändes mer lagom, och frågan är väl om jag ens kom upp i det.
Men så fick jag för mig att testa en runstreak. Reglerna var enkla:

  1. Jag måste springa minst en kilometer vid varje tillfälle.
  2. Jag måste byta om till löparkläder. (Det gick liksom inte att springa till bussen och tro att det skulle räknas).
  3. Jag måste springa varje dag.

Det här händer i kroppen när du börjar träna

Jag började i juli. En dag. Två dagar. Tre dagar. Det gick förvånansvärt lätt. Jag trodde det skulle bli jobbigare, slitigare, att kroppen skulle säga ifrån. Men det gjorde den inte. Kanske för att jag tog det så himla lugnt i början. Sprang lite längre ibland, kortare andra dagar. Men nästan alltid minst tre kilometer.
När jag hade sprungit fjorton dagar i sträck, även på stranden i svår motvind nere i Skåne, så började jag tro att det faktiskt skulle hålla hela vägen till 51 dagar, som var mitt första mål. För att fira att jag fyllde 51 år i år.
Men efter femtioen dagar – det är ju bara en och en halv månad – så ville kroppen ha mer, huvudet ville ha mer. Det här var ju kul! Okej, sa jag, jag kör mot 99 i stället! Nittionio kändes som en bra och jämn siffra.

Plötsligt var jag sex kilo lättare

Så jag sprang. Och sprang. Och sprang. Och märkte hur hekto för hekto liksom skalades av lite i taget. Plötsligt var jag sex kilo lättare. Jag märkte också och kanske framför allt att andningen blev så otroligt mycket annorlunda och bättre. Jag, som dragits med ansträngningsastma sedan jag började träna för sex år sedan har aldrig lyckats med det där alla tjatat om, att få ner andningen i magen. Men nu! Tack vare att jag tagit min astmamedicin och tränat varje dag så kom andningen äntligen rätt. Djupa andetag, ner i magen, långt ner, och fler steg på varje andetag. Det var magiskt. Som att bli frälst!

Kroppen fick bestämma – inte klockan

Nu struntade jag helt i klockan. Nu körde jag bara på andningen, jag höll den och lät kroppen bestämma. Och vad händer då? Jo, jag slår personbästa flera gånger i rad. Det är ju helt otroligt.
”Vad stark du är!”, sa mina gamla träningskompisar när de såg mig nu.

”Vad lätt det ser ut när du springer!”
”Du har blivit så snabb!”

Ja. Nu är jag löpstark. Jag – som gick i fyrtiofem år och var helt övertygad om att jag inte kunde springa. Nu har jag sprungit i nittionio dagar i rad. I genomsnitt drygt fem kilometer om dagen. Eller 578 kilometer totalt. Det är som att springa mellan Smygehuk och Borlänge. Och inte en enda skada har jag haft. Inte en enda sjukdag.

Jag har nog aldrig mått bättre

Snarare tvärtom. Jag har nog aldrig mått bättre.
Men vilan då? Frågar många.
Mina vilodagar har varit två-tre kilometers lätt jogg. Det tar en kvart. Det är ungefär som att gå ut med hunden.

Nu är jag klar med min runstreak för den här gången. Men jag släpper inte löpningen. På något sätt ska jag fortsätta hålla regelbundenheten, kanske inte varje dag, men i alla fall nästan. Vem vet, jag kanske hinner från Smygehuk till Treriksröset på ett år. Det är ju trots allt bara 157 mil. Eller fem kilometer per dag. Någon som ska hänga med?