Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Leila Söderholm tipsar dig om hur du orkar mer under ett träningspass Bild: Moa Alexandersson

Så vet du att du orkar mer under ditt träningspass

"Om du vill utvecklas måste du kämpa hårdare"

Tar du i så hårt att du flåsar ordentligt när du tränar eller lunkar du fram i lagom takt? Båda sätten är bra men om du vill bli starkare, få bättre kondition och bränna fett så krävs det att du tar i lite hårdare. Leila Söderholm guidar dig till en bättre form och ger dig tecknen på att du egentligen orkar mer.

Publicerad 2016-06-14 | Vardagspuls

En bra kondition gör att du orkar med livet på ett helt annat sätt, du får bättre cirkulation samt den härliga känslan av att vara i form som är fantastisk. All motion är med andra ord bra men om du vill bli starkare och bränna fett måste du kämpa lite hårdare.

– Om du känt dig bekväm under hela passet så har du varit i din komfortzon, då känns allt helt överkomligt och rent av lite trevligt. Om alla dina pass alltid känns trevliga så kommer du att få fina hälsofördelar såsom rörligare leder, starkare muskler och bra kondition, säger Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm.

– Men om du vill utvecklas, förbättra konditionen och få det där lilla extra så är det bra att något pass i veckan ligger på en högre nivå, fortsätter hon.

Satsa på intervallträning

Under ett hårdare pass ska du enligt träningsexperten satsa på att öka farten och vid styrketräning höja vikterna rejält.

– Att jobba med intervaller gör det hela enklare eftersom du pressar dig kort tid för att vila ikapp på en lugnare nivå. Sen kan du med ännu större glädje köra dina vanliga pass däremellan. Du kommer ganska snabbt att känna hur dina vanliga pass blir lättare och lättare, säger Leila Söderholm.

Kom ihåg att vila efter ett hårt pass

Det händer dock ibland att vi tar i alldeles för hårt under ett träningspass.

– Tar du i så hårt att du nästan kräks och svimmar så kan du ha legat i överkant under passet. Att ligga i överkant är inte heller farligt eftersom vi har en otrolig kapacitet och nästa gång du tränar så kommer din kropp att vara starkare. Vad kroppen däremot behöver efter ett stenhårt pass är vila. Det är under vilan cellerna repareras, säger Leila Söderholm.

Att strunta i att vila mellan träningspassen är ingen bra idé.

– Tränar du utan regelbunden vila så kan du bli övertränad och då svarar inte kroppen som den brukar, det känns tungt, du blir lättare andfådd, har ont på olika ställen och känner dig rastlös, säger Leila Söderholm.

Så vet du att du orkar mer

  • Du kan prata obehindrat genom hela passet.
  • Du känner dig inte trött efter passet.
  • Du upplever inte att kroppen är varm och på högvarv 10 minuter efter avslutat pass.
  • Du känner att du hade kunnat köra ett pass till!
  • Du hann ta en selfie och byta låtlista 10 gånger under passet.

4 smarta tips för att testa din kapacitet

  • Pulsklocka, kolla i vilka pulszoner du ligger.
  • Räkna antal övningar du hinner med på en viss tid. Upprepa passet och jämför dina tider.
  • Bestäm antal övningar innan och se hur lång tid det tar att slutföra passet. Nästa gång du gör samma pass så försöker du hinna samma antal på kortare tid.
  • Klocka dig själv och ta reda på hur långt du springer på en viss tid.