Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Promenader gör oss lyckligare Bild: Mostphotos

Promenera bort din inre stress

PT-Leilas tips för att slappna av

Bär du på en inre stress som påverkar hela din tillvaro? Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm tipsar om enkla saker du kan göra för att få bukt med den där tysta stressen. Promenera till exempel.

Publicerad 2017-11-07 | Leila Söderholm

Känner du igen att du har en inre dialog som stressar dig och som får dina tankar att hoppa från tanke till tanke utan att stanna? Du tänker på olika saker och känner en konstant rädsla att glömma något extremt viktigt? Stress behöver inte betyda att du stressar omkring och ser stressad ut, för många sitter stressen i tanken på insidan. En beskrivning som många känner igen är att det är som att ha ett godståg inne i huvudet som alltid är på väg. Den stannar aldrig vid några stationer för att släppa av passagerare och att stanna för bränsle verkar inte heller behövas. Tåget tutar på och känns helt ostoppbart.

Hantera stress genom återhämtning 

Stressar vi för länge och på för hög nivå utan att komma ner i avspänning då kan vi tillslut hamna i ett utmattningssyndrom. Ett första symtom på för långvarig stress är sämre minne. Känslan att inte hitta ord och inte hänga med som vanligt, ska tas som en varningssignal. När Hippocampus, vårt minnescenter i hjärnan översköljs av stresshormonet kortisol i för stora mängder så påverkas minneskapaciteten. Det här kan också drabba personer som har drabbats av sjukdom, gått igenom en skilsmässa eller råkat ut för en olycka eller andra trauman.

Stress i kombination med ett stillasittande liv gör att kroppen inte gör sig av med slaggprodukterna efter kortisolet. Det kan få åderförkalkningen att öka och hjärtat tar stryk. Blodsockret i kroppen går upp och för höga kortisolnivåer lagrar fett runt de inre organen. Kortisolet är livsviktigt för oss, det hämmar inflammationer får oss att vakna på morgonen. Under långvarig stress så påverkas kortisolets naturliga dygnsvariation. Nivåerna sjunker på eftermiddagen för att få oss att kunna gå ner i varv till kvällen och så småningom somna för natten. När dygnsvariationen blir påverkad så innebär det att nivåerna inte sjunker på eftermiddagarna vilket gör att sömnen påverkas.

På morgonen när kortisolet ska vara högt så att vi vaknar upp och känner oss pigga, så är det vid långvarig stress istället lågt, vilket gör att vi vaknar och känner oss helt slut och den känslan försvinner inte under dagen. Hantera stress genom att återhämta dig. Hur du gör är mindre viktigt men att det görs är enormt viktigt.

Promenera bort din inre stress

Använd avslappningsprogram via appar eller ladda ner på nätet. Precis som vi måste träna våra muskler så är det viktigt att träna på att slappna av. Så lägg in en kort stund varje dag där kroppen får träna på avspänning.

Fler sätt att slappna av i vardagen

  1. Ta en promenad utan ljudbok, podd och musik i öronen. Låt tankarna flyga iväg av sig själva.
  2. Sjung eller dansa, det får oss att slappna av och spritta av glädje.
  3. Måla på fri hand eller i en målarbok.
  4. Läs en bok på bara några minuter så sänks stressnivån.
  5. Yoga
  6. Massage
  7. Se till att få återhämtning det är något som måste prioriteras.