Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Linda Nordmark med sin sambo Stefan Edström. Tillsammans springer de flera lopp om året. Bild: Privat

Linda låter inte synfelet hindra henne från att löpträna och springa långlopp

”Hellre ett dåligt pass än inget pass alls”

Linda Nordmark föddes med ett medfött synfel. ”Många tror att man inte kan löpträna bara för att man har nedsatt syn, men herregud, alla kan bli bra på att springa” säger Linda som springer flera lopp varje år.

Publicerad 2017-06-26 | Senast ändrad 2017-10-11 | Erika Sjöö

Linda Nordmark från Stockholm älskar att löpträna. Oftast blir det flera pass i veckan – antingen själv på löpbandet eller tillsammans med sambon Stefan utomhus.

– När vi springer tillsammans har vi en lina mellan oss som jag håller i. Han leder och jag springer en 1,5 meter bakom honom. Han berättar för mig vad som händer, om det till exempel dyker upp en trottoarkant eller något annat hinder på vägen, säger Linda Nordmark.

Medfött synfel

Linda föddes med gråstarr på det ena ögat. Kort efter födelsen upptäckte läkarna att det fanns något i det andra ögat som de misstänkte var en tumör.

– Det var på 70-talet och ögat där tumören satt opererades bort. På det högra ögat har jag lite syn kvar. Under uppväxten har jag bytt styrka många gånger och haft glasögon med plusglas.

– Många tror att löpning inte är något man kan hålla på med när man har nedsatt syn men herregud, alla kan bli bra på det. Det är bara att nöta på så blir man snabbare. Hade någon sagt till mig för några år sen att jag skulle hålla på med löpträning så hade jag nog inte trott på det, det fanns inte på världskartan, men kan andra, så kan jag, säger Linda Nordmark.

Började träna hårt

Linda kommer ursprungligen från Kiruna men flyttade till Stockholm efter gymnasiet. Under uppväxten fanns inte intresset för sport där utan det är något som kommit in i bilden på senare år. Efter att ha tränat spinning under några års tid väcktes fascinationen för löpning. Då var hon 38 år.

– Sommaren 2012 föreslog min sambo att vi skulle testa löpträning och jag blev riktigt förtjust i det. Konditionen fanns ju där sedan innan och jag körde så hårt att jag blev övertränad, säger Linda och skrattar.

– Efter femte veckan hade jag sprungit min första mil och jag kunde knappt gå. Sedan dess har jag kört den hårda vägen. I början var det jobbigt men nu känns det kalas, säger Linda Nordmark.

”Alla pass är inte kul”

Linda upplever att löpningen ger henne väldigt mycket.

– Jag får så mycket energi av att löpträna och rent mentalt är det jättemysigt, den där belöningskänslan som uppstår efter ett pass. Alla pass är inte jättekul men hellre ett dåligt pass än inget pass alls, säger Linda som aldrig hoppar över att träningspass bara för att hon inte orkar.

– Det börjar krypa i kroppen om jag inte får träna. I veckorna tränar jag gärna på löpbandet innan jag går till arbetet tidigt på morgonen och på helgerna blir det längre sträckor. Att köra ett pass på två timmar är bland det bästa jag vet, säger Linda.

Älskar att springa lopp

De senaste åren har det blivit många lopp. Linda och sambon har exempelvis sprungit Stockholm Marathon där personrekordet ligger på fyra timmar och fem minuter.

– Vårt mål är att springa under fyra timmar nästa Marathon så nu gäller det att träna ännu hårdare. Jag har inga problem att bränna av ett milpass på löpbandet inomhus men ute är det lätt att tappa fart. Då är intervaller bra, säger Linda Nordmark.

Gick till Strängnäs

Nästa mål är att gå Fotrally som går av stapeln den 29 juni vid Sjöhistoriska på Djurgården i Stockholm. På Fotrally möts gångentusiaster som tävlar om vem som orkar gå längst. Det handlar om att gå Mälaren runt. Man startar på kvällen, tar en liten paus var sjätte timme, och fortsätter sedan sig genom natten.

– Förra året gick jag och sambon i 24 timmar. Vi hamnade i Strängnäs. Det kändes som att ha brännässlor i skorna. I år har vi inget tidsmässigt mål. Vi går tills det inte går att gå längre, säger Linda Nordmark.

Linda Nordmark har aldrig låtit sitt medfödda synfel hindra henne från att träna.

Lindas tips för att motivera sig själv att löpträna

Linda löptränar 4-5 gånger i veckan. Här delar hon med sig av sina bästa tips för att orka hålla igång.

  1. Planera. Planera in träningsdagar och helst direkt efter arbetsdagen eller innan.
  2. Hitta din favoritträning. När man hittat den träning man gillar så kommer motivationen automatiskt mer och mer.
  3. Utmana dig själv. Våga utmana dig själv, kroppen orkar mer än vad man tror.
  4. Variera! Sätt upp delmål och variera dina träningspass, så blir det mycket roligare.
  5. Tänk på något kul. När det känns jobbigt att springa tänk på allt annat än ätt du springer, så känns det bättre.
  6. Fokusera på omgivningen.
  7. Anmäl dig till tävlingar. Jag blir extra taggad att träna när jag har bokat in tävlingar.
  8. Investera i träningskläder. Nya träningskläder är ju alltid trevligt och motiverar till fortsättning.

Alla våra artiklar om löpning