Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Par som joggar i skogen på vintern Bild: Mostphotos

Löpträning - Därför ska du börja springa

9 anledningar till varför det är så bra för hälsan

Löpträning är enkel och effektiv konditionsträning som passar de allra flesta. Och vinsterna för kropp och själ är många - här får du anledningarna till varför du ska ge dig ut i löparspåret. 

Publicerad 2015-03-18 | Senast ändrad 2018-01-10 | Vardagspuls

Det är så klart alltid bra att träna, men varför ska man välja just löpning som träningsform?

Du kan träna var och när som helst

En stor anledning till att löpning är en så bra träningsform är att det är enkelt. Bara du har ett par löparskor kan du i princip träna var och när som helst. Det är också enkelt att anpassa träningen efter sin egen förmåga.

Du får bättre minne

Löpning ökar blodcirkulationen och syresättningen till hjärnan. Det är bra för minnet och leder till bättre koncentrations-, besluts- och reaktionsförmåga.

Du blir stark

Löpning är bra för både skelettet och musklerna.

Du lever längre

Om man springer på låg eller måttlig intensitet i totalt 1–2,5 timmar varje vecka så förlängs livet med 5,6 år för kvinnor och 6,2 år för män, enligt en studie gjord av Copenhagen City Heart Study.

Du får bättre sexliv

Måttlig uthållighetsträning stimulerar könshormonproduktionen och ökar även blodtillförseln till könsorganen. Regelbunden träning förändrar även synen på din kropp och får dig att känna dig mer attraktiv.

Du sover bättre

En undersökning vid Oregon State University visar att 150 minuters aktiv träning som till exempel löpning förbättrar sömnen med 65 procent. Efter ett löppass återhämtar sig även kroppen mer effektivt och reparerar defekta celler snabbare.

Du får starkare immunförsvar

Enligt en studie från Appalachian State University i USA förbättras immunsystemet av löpning, eftersom cellproduktionen ökar. Risken att drabbas av en förkylning minskar med 50 procent, och om man ändå drabbas blir förkylningssymptomen betydligt mildare för den som löptränar.

Du blir på bättre humör

Löpträning ökar utsöndringen av dopamin och serotonin, samtidigt som det minskar utsöndringen av adrenalin och kortisol, vilket förebygger stress och depression.

Du får bättre hälsa

Löpning är bra för hälsan på många olika sätt - och motevrkar en rad olika sjukdomar. Det är bra för blodcirkulationen, vilket stärker hjärtat och sänker blodtrycket. Du förbränner även mycket kalorier, vilket är bra mot övervikt. Löpning stärker även kroppens förmåga att reglera blodsockret och förebygger därmed diabetes. Du får också bättre lungkapacitet av att springa regelbundet.

Källor: Hälsa & fitness, Runners world, Aktiv träning