Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Nutritionisten Emma Lindblom jobbar med kost och träning Bild: Rebecca Willarp

”Många är så rädda för kolhydrater”

Emma Lindblom om misstagen vi gör med kosten när vi tränar

Att kost och prestationsförmåga hänger ihop känner du säkert redan till. Men hur? Med hjälp av idrottsnutritionisten Emma Lindblom reder vi ut de frågetecken som finns. Den här artikeln riktar sig främst till dig som tränar några gånger i veckan som vill ha ut så mycket som möjligt av din träning.

Publicerad 2017-10-25 | Erika Sjöö

Det finns en hel djungel av kost- och träningsråd därute men vad är egentligen sant? Den frågan finns det inget klockrent svar på eftersom alla fungerar olika. Dock finns det några kloka råd du kan följa om du vill få ut så mycket som möjligt av din träning. Nummer ett: Ät en ordentlig och balanserad kost bestående av både proteiner, kolhydrater och fett.

– Många ökar sin träningsmängd samtidigt som de äter mindre. Det är fel. Gör man av med mycket energi så måste man äta mer. Så enkelt är det, säger Emma Lindblom som arbetar som idrottsnutritionist. 

– En av reglerna är att alltid äta något efter ett träningspass. Det är förstås skillnad på om du tagit en promenad eller kört ett hårt träningspass. En annan regel är att inte snegla alltför mycket på vad den där vältränade personen äter. Du måste hitta din egen grej. Ingen kan säga vad du mår bra av. Det kan bara du själv, fortsätter Emma Lindblom.

Nedan följer några frågor som vi ställde till Emma Lindblom angående kost och träning.

Vilket är de största felen vi gör med maten innan respektive efter träning?

– Många tror att de behöver stora mängder protein för att prestera. Det är inte sant. Visst behöver man protein men man behöver också kolhydrater. Ska du köra ett stenhårt träningspass på 90 minuter behöver din kropp kolhydrater. Det är också vanligt att man äter fet mat eller väljer alldeles för fiberrika alternativ, vilket kan ge problem med magen under själva träningspasset. Har du trasslig mage finns det då risk att du får diarré eller kramp.

– Ett annat vanligt misstag är att man kommer hungrig till träningen utan att ha ätit något mellanmål innan och har därför inte tillräckligt med energi. Det kan leda till att du tappar fokus och därför inte får ut maximalt av ditt pass. I värsta fall kan du skada dig för att du tappat koncentrationen och ditt immunförsvar försämras.

Stämmer det att man alltid bör äta något direkt efter träningen?

– Det beror lite på. Direkt efter ett träningspass är det många som äter någon form av protein och sedan går raka vägen hem och äter middag. Att äta något direkt efteråt är inte nödvändigt om du snart ska äta middag. Dröjer det däremot två timmar innan du ska äta middag är det viktigt att du får i dig något direkt efter ditt pass. En banan, mjölk och torkad frukt räcker alldeles utmärkt.

– Återhämtningsmålet ska rymmas i ditt dagliga energibehov. Det är viktigt att du får i dig både kolhydrater och protein. Det finns en myt om att man inte ska äta efter klockan 18. Den stämmer inte. Man bör alltid äta efter ett träningspass eftersom kroppen behöver återhämta sig.

Hur ska man tänka kring kosten innan ett träningspass?

– Det beror lite på vad det är för typ av pass. Är det till exempel ett tuffare löpningspass behöver de flesta cirka 90 minuter upp till tre timmar från det att de ätit till att de tränar, då för att slippa till exempel håll. Är det ett styrketräningspass räcker det oftast med en timme. Men det är naturligtvis individuellt vad som funkar bäst. Testa dig fram.

Hur ska man göra med vätska innan, under och efter ett träningspass?

– Det viktigaste är att du dricker under hela dagen. Enligt livsmedelsverket bör man dricka ca 1-1,5 liter vatten per dag. Sedan måste man dricka mera beroende på klimat och träningsmängd samt hur kroppen kan hantera värme (hur mycket man svettas). Ett bra sätt att ta reda på om du behöver vätska är att titta på färgen på ditt kiss. Är kisset orangegult eller gult är det en signal på att du behöver dricka mer. Att hälla i sig en liter vatten precis innan ett träningspass är ingenting jag rekommenderar, det leder ofta till en obehaglig känsla i magen eller håll.

– Tränar du ett längre pass över en timme behöver du ofta fylla på med vätska, tränar du ett kortare pass på till exempel 5 kilometer är det inte nödvändigt med dricka under träningen om temperaturen inte är väldig hög ute.