Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Bild: Daniel Stigefelt

PT:n Mårten Nylén: Så kommer du bäst igång med träningen som överviktig

När du är överviktig kan kroppen kännas tung och svag och vägen till träning kan kännas väldigt lång. Så hur gör du för att komma igång när den egna kroppen känns som ett hinder?

Publicerad 2017-09-19 | Senast ändrad 2018-02-08 | Vardagspuls

Mårten Nylén är personlig tränare och en flitigt anlitad föreläsare inom träning. Mest känd är han kanske som en av huvudtränarna i fyra säsonger av tv-programmet Biggest Loser Sverige. Han tycker att just det här är ett problem i sig – att många fokuserar på hindren istället för att tänka på hur mycket bättre du kan må längre fram tack vare träning.

– För de flesta skulle jag börja med att fokusera på allt det positiva som kommer med motion. Man blir piggare, friskare, gladare och orkar mer. Men viktigt är att alltid starta där man står i dag och med träningen bör man gå igång lagom så att kroppen orkar med. Att anpassa träningen efter förmåga och hålla fokus på varför man gör det, säger Mårten Nylén.

Börja med promenader

Det kan kännas tungt, oerhört tungt, att sätta igång direkt med en löprunda eller ett träningspass direkt som helt otränad. Det kan göra att du blir avskräckt från att fortsätta.

– Två grundstenar att starta med är att se över maten och att starta med promenader. Just promenader är ett av de bästa sätten att gå ner i vikt. Och något slags effektiva men görbara instegsövningar.

Har du svårt att hinna med träningen i vardagen kan du använda transportsträckorna. Promenera till eller från jobbet, eller åtminstone en del av sträckan om du har långt till jobbet. Att börja ta promenader är ett av de allra bästa sätten att gå ner i vikt, enligt Mårten Nylén.

– Ta ett steg i taget och glöm inte att alla steg framåt alltid är steg framåt. Något som alltid är bra är att inte komplicera saker utan att förenkla och effektivisera, säger han.

Vissa kan ju tycka att det är jobbigt att träna bland människor och att röra sig i en träningsmiljö där du kanske inte känner dig så hemma om du är stor och tung. hur ser du på det?

– De är långt ifrån ensamma med detta och jag ser de som försöker som modiga och coola. Försök Fokusera på det du gör så blir det ofta bättre. Sen kan man ju även träna på många andra ställen än gymmet om man ha mindre folk, säger Mårten.

Är det enligt dig bäst att fokusera på konditions- eller styrketräning som överviktig?

– Båda ger resultat men jag skulle lägga mer fokus på cardioträningen.