Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Nathalie Gustavsson kollapsade på mållinjen efter att ha sprungit ett stadslopp i värmen Bild: Privat

Nathalie kollapsade vid mål – nu vill hon varna löpare

Tappade medvetandet och hamnade på akuten

Glöm inte att vätska upp före loppet. Det har ni säkert hört många gånger. Att det är viktigt att dricka mycket när det är varmt. Nathalie Gustavsson visste det här också men när hon kom i mål efter en mils stadslopp kollapsade hon.

Publicerad 2017-06-20 | Hillevi Wahl

Glöm inte att vätska upp före loppet. Det har ni säkert hört många gånger. Att det är viktigt att dricka mycket när det är varmt. Nathalie Gustavsson visste det här också. Hon har sprungit marathon, Göteborgsvarvet fem gånger, Tjurruset tre gånger och även Karlstad stadslopp två gånger. Nu var det dags för tredje stadsloppet. Och det var varmt, 26-27 grader. Men hon drack ändå inte så mycket direkt före loppet.

– Jag ville inte bli kissnödig under loppet. Det började bra. Men de två sista kilometerna har hon inget minne av alls. Och när hon vaknade upp efter mållinjen hade hon sjukvårdare runt omkring sig, dropp i armen och folk hällde iskallt vatten över mig, säger Nathalie. 

– Jag spydde och fattade inte när eller hur detta hände. Jag hade ont i ryggen och mina ben känns tunga. Jag blev rädd att jag har blivit förlamad, att jag aldrig skulle kunna springa igen.

Fördes till akuten

En tjej berättade att de hade sett henne komma vinglande in i mål, sedan rasade Nathalie ihop och förlorade medvetandet i tjugo minuter.

– Jag skämdes först. Vem gör såhär mot sig själv, som en hysterisk människa som bara ska komma i mål? Men det sjuka är att jag inte förstod hur illa det var. Jag trodde jag var en sådan som visste mina begränsningar.

I ambulansen var Nathalie arg, ledsen och besviken på sig själv. Men på akuten var det elva löpare till från stadslopp som hade kollapsat. Rekordmånga, enligt sjukvårdspersonalen.

– Jag är mycket van vid längre lopp och då brukar jag vätska upp en vecka i förväg. Men nu tänkte jag att ”det är ju bara en mil”. Jag hade druckit vätskeersättning på morgonen, men ville inte dricka före start eftersom jag så lätt blir kissnödig.

Nathalie har alltid trott att något sådant här aldrig kan hända henne.Nu vet hon bättre. Det kan hända den mest rutinerade - och på ett helt vanligt stadslopp. Jag frågar henne hur hon mår nu, några dagar efteråt.

– Nu känns det okej, men jag är fortfarande tagen. Såhär i efterhand så känns det som efter en magsjuka. Jag känner mig sådär svag som man gör då.

Nathalie under ett av alla lopp hon sprungit. Här på Tjurruset.

Nathalie vill gärna ge några råd till er andra som ska springa lopp i sommarvärmen:

  • Vatten, vatten, vatten! Tänk alltid på att dricka vätska dagarna innan och samma dag som ett lopp, oavsett distans.
  • Kissa! Hellre ett extra kiss-stopp, än att hamna på akuten med värmeslag.
  • Tänk på vämen. Om kroppen inte är van vid värmen – försök inte göra personbästa. Pressa inte dig själv för hårt i värmen.
  • Ska du verkligen springa? Känner du dig kraftlös redan innan ett lopp kanske du ska fundera på om du ens ska vara med.