Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

PT-Leila: Övningrna som lindrar din huvudvärk Bild: Johnér

PT-Leila: Övningarna som lindrar din huvudvärk

Huvudvärk kommer i många olika former och av ännu fler anledningar. Men det all huvudvärk har gemensamt är att man känner sig nere, trött och att man blir osugen på att göra allt annat än att lägga sig och sova bort huvudvärken. Det blir lätt att en värktablett eller två slinker ner – som en genväg att bli av med huvudvärken.

Publicerad 2016-10-31 | Senast ändrad 2017-11-16 | Leila Söderholm

Det är bättre att känna efter i kroppen och påminna sig om vad man har ätit de senaste timmarna, kanske håller du på att bli förkyld, kanske behöver du glasögon?

Nedan kommer tre olika varianter av huvudvärk och vad som ligger bakom - det gör att du själv kan minska huvudverken utan tabletter och även minska risken att den uppkommer igen.

Tillfällig huvudvärk är vanlig och beror ofta på saker så som vätskebrist, lågt blodsocker, oro, stress, sömnbrist, cigaretter/snus och stora mängder koffein - med flera. Tänk efter varför din kropp reagerar med huvudvärk. Kan det vara vätskebrist som spökar? Eller var det länge sedan du åt? Ta ett steg tillbaka och agera efter vad du tror kan ha påverkat din huvudvärk och agera efter det.

Återkommande huvudvärk kan bero på olika psykologiska tillstånd och känslomässiga påfrestningar, din kropp får aldrig riktigt vila och är alltid lite ansträngd. Det kan bero på stress, oro, trötthet, sömnbrist och spänningar i muskler. Låt din kropp koppla bort det som stressar dig, kanske genom att läsa en bok, dricka te och tända massa ljus eller skriva ner det som tynger dig i en dagbok.

Om din psykologiska ohälsa är påtaglig och påverkar dig starkare än en dagbok kan hjälpa dig med, ska du inte förminska vad du känner och istället prata med någon. Är det spända muskler som skapar huvudvärk har du behjälpliga övningar här.

Glöm inte att sova dina timmar, vissa personer klarar sig bra på 6 timmars sömn medan andra behöver 8 timmars sömn. Du vet bäst själv vad din kropp behöver, glöm aldrig att lyssna på den - då håller den längst.

Lider du av långvarig huvudvärk (minst 15 dagar per månad i minst tre månader) är det något du bör utreda för att få rätt diagnos.

Övningar mot spänningshuvudvärk:

  • Massera vid skallbasen i nacken precis vid hårfästet. Rör fingrarna i cirklar. Upprepa ett par gånger.
  • Tryck med ett finger på varje sida av nackens muskler vid skallbasen.
  • Knåda nackens sidor och ta tag om muskeln och tryck försiktigt ihop. Släpp när smärtan avtar.

Känner du att mycket av din huvudvärk härstammar från en stressig vardag så kommer här småsaker som hjälper mycket utan att påverka vardagen alldeles för mycket:

  • Sov tillräckligt och regelbundet– lyssna på din kropps behov
  • Dra ner på koffeinintaget och drick vatten istället – koffein ökar spänningen i kroppen då det är vätskedrivande.
  • Tänk på din ergonomi när du arbetar så slipper du onödiga spänningar i kroppen. 
  • Ladda ner en avslappnings och mindfulness app och ge dig tid på morgonen, mitt på dagen eller på kvällen att verkligen slappna av muskulärt i hela kroppen. 

Då ska du söka hjälpa mot huvudvärken