Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Leila ger tips om bra promenader Bild: Leila Söderholm

Promenader – skonsam och enkel träning

PT-Leila guidar till effektivare promenader

Det verkar som att promenader är svenskarnas favorit motionsform nummer ett!
Vi går för att träna kroppen, för att uppleva saker och för att ta oss från ett ställe till ett annat. Vi promenerar i de flesta väder och är duktiga på att klä oss rätt.

Publicerad 2017-06-26 | Leila Söderholm

I mitt tycke är promenader en perfekt träningsform eftersom det passar alla och de kan användas på så många olika sätt och syften. För någon så är promenader perfekt som återhämtning och avkoppling. För en annan så kan promenader vara själva grundstommen där personen får all sin motion. Promenader räknas som lågintensiv träning och här finns det studier som visar att en minut av lågintensiv motion ger direkt effekt på blodfetter som påverkar vår hälsa. 

Avstressande och lustfyllt

En av de största vinsterna med promenader är att skaderisken är liten, belastningen på knän, fötter och höfter är mycket mindre än vid löpning. Promenader är väldigt lätt att utföra och kräver minimalt med förberedelse och utrustning. I en tid där vi stressar mer än någonsin så är promenader både avstressande och lustfyllt. Nästan lika bra som att meditera, låt tankarna vandra och blicken riktas ditt den vill, det är nästan meditativt.

Så här kommer du igång med promenader

För att komma igång med powerwalks eller promenader så börja med att lägga in en promenad varannan dag på cirka 30 minuter. Se om det finns möjlighet att mäta hur många steg du går varje dag. Många rör sig inte mer än 4000 – 5000 steg per dag och då behöver antalet steg per dag ökas upp till minst 7000 steg per dag genom att lägga in promenader varannan dag. När varannandags promenaderna har blivit en vana, se om det är möjligt att gå mer i vardagen. Kanske på väg till jobbet, 15 minuter på lunchen eller en sväng på väg hem från jobbet. Då kommer stegräknaren snart vara uppe i 10 000 steg per dag som är det rekommenderade antalet steg.

Att tänka på vid promenader

  • Som alltid är det viktigt att hålla koll på din hållning. Sträck på ryggen, låt axlarna sjunka nedåt och bakåt och sträva efter att hålla nacken rak och blicken rakt framåt.
  • Pendla med armarna och öka farten med hjälp av armsvingen. Lås armbågsleden i cirka 90 graders vinkel. För armbågarna fram och tillbaka vilket hjälper rörelseenergin framåt. 

Intervallträna på promenaden

  • För att förbättra konditionen så krävs det att hjärta och lungor får jobba lite extra. Öka tempot mellan 3 lyktstolpar gå din vanliga takt mellan 5 lyktstolpar för att öka igen mellan 3 stolpar.
  • Gå i uppförsbacke så snabbt du kan. Vänd i toppen av backen och gå långsamt ned. Upprepa 8 gånger.
  • Ta tid, hur lång tid tar din runda? Försök att varje promenad förbättra tiden genom att ta i lite extra.

Lycka till!

Kram/Leila