Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

PT-Fia Sofia Sjöström Ståhl visar hur du gör en variant av plankan Bild:

Så gör du plankan på rätt sätt

PT-Fia: Glöm inte bort att träna ryggen också

Plankan är en populär övning som tränar stora delar av kroppen och som kan kännas riktigt tuff. Men hur utför man egentligen plankan på ett korrekt sätt? Vardagspuls tog sig ett snack med PT-Fia, Sofia Sjöström Ståhl, som på ett enkelt sätt förklarar hur man gör.


Publicerad 2018-01-11 | Vardagspuls

Varför är plankan en så bra övning?

Plankan är en basövning som tränar stora delar av kroppen. Framförallt mage och rygg men den involverar även ben och axlar. Det är en bra övning för att öka bålstabiliteten och lära känna sin kopp. Om man ska utföra den korrekt är det mycket teknik och man behöver känna in kropp och position. Det är viktigt att ha koll på hur man står, hur man placerar tyngdpunkten. Övningen är mångsidig, stärkande, går att variera på många sätt och är utmanande.

Hur gör man en planka på ett korrekt sätt? Var ska det kännas i kroppen?

Placera armbågarna under axlarna. Många tenderar att hänga på armarna – undvik det. Försök istället att fördela tyngdpunkten så att du hittar en brännande känsla i magen. Sug in naveln mot ryggraden och dra in ”svansen” mellan benen för att neutralisera svanken och fäst blicken i golvet. Om du hittar den rätta positionen känner du en brännande känsla i framförallt magen, men du kan även känna i stora delar av kroppen som axlar och ben beroende på hur tränad och van du är.

Finns det någon som bör undvika övningen?

Plankan är en av våra mest klassiska övningar. Men personligen tycker jag inte att det är den bästa övningen att börja med om man är nybörjare. Den kräver mycket av kroppen och många har inte rätt teknik vilket gör att man kanske skulle börja med andra övningar istället. Om man är nybörjare, skadad på något sätt eller nyförlöst finns det mer passande övningar att utföra.

Är det okej att göra plankan varje dag?

Jag ser ingen anledning till att utföra plankan eller egentligen någon övning prick varje dag. Vi behöver mer variation och våra kroppar skulle må bra av att utsättas för nya rörelser och utmaningar med tanke på det stillasittande liv vi liver.

Om jag aldrig gjort plankan förut – hur många sekunder eller minuter bör jag öka på med för varje gång?

Det är varierar från person till person. Det beror på dina förutsättningar, ditt syfte och mål. Men generellt kanske en 5-15 sekunders ökning kan vara rimlig då och då.

Hur kan plankan varieras?

På många olika sätt. Till exempel genom att lägga till benlyft, att ha armbågarna på en pilatesboll, med en vridning (lyfter knät mot magen och vrider kroppen ett kvarts varv ut åt sidan), att man står på händer istället för på armbågar, att man har händer och/eller fötter på en bosuboll, att man gör den i en trappa, att man försöker lyfta ett ben eller en arm, att man gör sidoplankan eller omvända plankan med ansiktet mot taket med flera.

PT-Fia visar hur man gör en annan variant av plankan: Coretwist.

Finns det en risk med att man tränar magen för mycket?

Många har en tendens att träna magen flera gånger i veckan som avslutning på varje pass i tron om att man måste det. Satsa hellre på kanske ett rent corepass där även ryggen och hela korsetten är involverad. Och lägg fokus på stora basövningar som marklyft och knäböj där bålstabiliteten inkluderas. Våra kroppar behöver generellt mer varierad och funktionell träning snarare än strikt magträning. För mycket magträning ger också obalans mellan rygg och mage om man inte tränar rygg lika mycket vilket många inte gör. Så fastna inte i plankan eller andra magövningar utan se helheten!

Psst! Visste du att världsrekordet i plankan ligger på 8 timmar, 1 minut och en sekund. Det var den kinesiske polisen Mao Weidong som höll ut så länge. Rekordet dessförinnan låg på 5 timmar, 15 minuter och 15 sekunder. På Vardagspuls tycker vi att det räcker med några sekunder eller minuter.