Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

PT-Leilas träning med kudde Bild: Max Söderholm

PT-Leila: Så tränar du hemma med en helt vanlig kudde

Stärk dina magmuskler på tio minuter

Känner du att soffan lockar mer än träning? Du är inte ensam. Så här års är det många som vill börja träna men inte kommer till skott. För att göra det enkelt för dig kan du börja med en helt vanlig soffkudde. Passet tar bara tio minuter och känslan efteråt är härlig.

Publicerad 2017-01-09 | Senast ändrad 2018-04-05 | Leila Söderholm

Syftet med att använda en kudde är att kroppen måste jobba extra när du håller i något som du flyttar omkring. Även om det är en kudde så ger det effekt. För hjärnan så blir det roligare och det känns enklare om du har ett objekt som du flyttar omkring istället för att bara träna med tomma händer.

Passet fokuserar på bra magövningar och så pressar vi upp pulsen däremellan så att hjärta och lungor samt ben får jobba också. Variation är viktigt och att göra det enkelt.

Magpress

Börja med att hitta dina magmuskler, lägg soffkudden på soffbordet och placera underarmarna på kudden. Behåll ryggen rak och placera fötterna i golvet. Pressa nu armarna så hårt du kan mot kudden och räkna till 20. Vila och upprepa tre gånger totalt. Känn hur magen får jobba och aktiveras.

Nu är du redo att börja köra denna cirkel, sätt din timer i mobilen på 10 minuter och så kör du övningarna i följd utan att vila mellan. Varje övning ska utföras totalt 10 gånger innan du går till nästa övning på tur. Kör varvet om och om igen tills din timer ringer då är du klar och kan fira!

Jonglera med kudde

 

Magen är vår stabila kärna och hjälper dig att hålla balansen i denna övning. Tänk dig att du bromsar med magen för att hindra dig att ramla baklänges.

Använd din kudde. Luta överkroppen bakåt och känn hur du bromsar med hjälp av dina magmuskler, dra in naveln. Lyft fötterna och ”rita” en liggande åtta med kudden växelvis över och under dina ben. Känns det obehagligt i ländryggen, sätt en fot eller båda fötterna i golvet och skicka kudden bakom din rygg hela tiden i stället. Gör 10 åttor. 5 åt varje håll.

Kudden bakom ryggen

Luta dig bakåt och känn hur du bromsar med dina magmuskler, de hindrar dig från att ramla bakåt. Lyft dina fötter om det är möjligt. Skicka nu kudden bakom ryggen och fånga den med din andra arm. Upprepa 10 cirklar, 5 åt varje håll. Känner du obehag i ländryggen så sätt i en fot eller båda fötter för att avlasta ryggen.

Hämta kudden

Ligg på rygg, dra upp knäna så att de är framför höften och låt underbenen ligga i luften horisontellt så att de bildar ett bord. Placera kudden på underbenen och rulla långsamt ner till liggande samtidigt som armarna sträcks bakåt. Kom upp hämta kudden och rulla ner med sträckta armar som håller i kudden. Upp igen och placera kudden på dina underben. Hämta kudden 10 gånger.

Plankan med kuddflytt

Stå i plankan och dra in naveln samt gör hela kroppen rak som en planka från häl till huvud. Släpp din ena hand och lägg kudden på din rygg, byt hand och hämta kudden med din andra hand. Vill du stå i plankan på knä så går det jättebra. Gör totalt 10 varv 5 åt varje håll.

Hopp över kudde

För att få upp pulsen så gäller det att öka tempot och få med de stora muskelgrupperna. Placera kudden på golvet och kliv eller hoppa över kudden 20-30 gånger.

Gör cirkeln om och om igen tills din timer ringer, nu kan du fira genom att tala om för dig själv hur bra du är och krama om dig ordentligt. Självberöm fungerar bättre än du någonsin kan tro, din hjärna har inte riktigt koll på vem det är som ger beröm, utnyttja det och beröm dig själv efter varje liten prestation.

Kram Leila