Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Dips är en övning du kan göra när du känner dig på bättringsvägen menar Leila Söderholm Bild: Moa Alexandersson

Övningarna du kan göra när du är förkyld

Leila Söderholm om att träna när man inte känner sig så kry

Är du som alla andra just nu förkyld? Det slår aldrig fel. När du väl kommit igång med din träning efter semestern och känner att du är igång, då kommer den där förkylningen. Genom att tänka att du vilar dig i form så att du kommer tillbaka ännu starkare, då har du kommit långt skriver Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm.

Publicerad 2017-02-21 | Senast ändrad 2018-03-16 | Leila Söderholm

Förkylningar sätter ofta käppar i hjulen för oss vad gäller träning och aktivitet. Vad som faktiskt krävs vid en rejäl förkylning är vila, mycket vätska och näringsrik mat.

Några bra tips att ta till när du är som sjukast är att ta en dusch, borsta tänderna och fräscha till dig. Att piffa till sig gör en enorm skillnad för sjukdomskänslan, det tycker i alla fall jag. Men det går faktiskt att göra vissa träningsövningar – även om du är sjuk.

Ge kroppen extra kärlek

Det finns inget som säger att du inte får röra dig alls, tvärtom kan du kanske passa på att stretcha igenom kroppen, något du kanske inte prioriterar annars. Har du ont i någon muskel eller led? Ge det området lite extra kärlek nu när du är lite krasslig. Finns det någon enkel rehabiliteringsövning du borde göra ofta? Gör den ofta när du är sjuk.

Ta en lugn promenad

Har du ingen feber så kan en skön promenad i ett lugnt tempo ge dig mer energi och få dig att piggna till. Frisk luft, natur och rörelse gör underverk för hjärnan och sprider sig vidare till kroppen genom olika hormoner.

Knipövningar

Knipövningar är otroligt viktigt för kvinnor men också för män, vi har alla nytta av att träna våra knipmuskler. Sätt dig med fötterna i golvet och rak överkropp. Tänk dig att du är kissnödig men försöker hålla dig genom att lyfta urinvägstrakten uppåt med hjälp av dina muskler. Där har du själva knipet! Nu kan du träna med korta små lyft eller långa som du håller länge, garanterat helt okej övningar att göra när du är sjuk.

3 effektiva övningar som inte höjer pulsen

När du känner att du är på väg tillbaka men inte vågar träna ännu. Då kan du göra några enkla övningar som inte höjer pulsen nämnvärt. Lugnt och stilla i din egen takt, där du fokuserar på att koppla på hela kroppen, magen, ryggen, rumpan och så vidare.

Rumplyft med hälpress

Placera armbågarna på en stol och ställ dig i en rak planka med tårna i golvet. Böj upp knäet i 90 graders vinkel, gör en spark upp mot taket och knip med rumpan samtidigt. Känn att du hittar sätesmusklerna och håller din kropp rak genom att spänna bålen. Upprepa 10 x 3.

Dips

Sätt händerna axelbrett på kanten av stolen. Sträva efter att ha rumpan nära stolen genom hela rörelsen. Sänk dig ned genom att böja armarna 90 grader. För kroppen långsamt upp och ned genom att böja och sträcka armarna. Upprepa 10 x 3.

Draken med boll

Ställ dig på ett ben med bollen i utsträckta raka armar, ditt bakre ben sträcks bakåt. Försök att hitta magen och att hålla höften och kroppen så rak som möjligt. Fäll dig tillbaka till startposition och upprepa med det andra benet. Tänk på att göra övningen långsamt. Upprepa 10x3. Om du inte har någon pilatesboll så fungerar det lika bra med att ta en låda eller kanske en hög tidningar som du har hemma.